خبرات غيري

ابحث سبع سنوات قبل أن تصدق خبراً      - ( مدونة أنا - الريس ) -      الدنيا معلم حقيقي لكن أجرها باهظاً       - ( مدونة أنا - الريس ) -      زهرة في البيت تجلب لك الربيع       - ( مدونة أنا - الريس ) -      قطرات الماء القليلة قد تصنع جدولاً       - ( مدونة أنا - الريس ) -      أن تكون علي حق لا يستوجب أن يكون صوتك مرتفعاً       - ( مدونة أنا - الريس ) -      هي نفس الحياة سواء قضيناها في البكاء أو الضحك       - ( مدونة أنا - الريس ) -      الصقر الخبير يخفي مخالبه       - ( مدونة أنا - الريس ) -       حياء المرأة أشد جاذبية من جمالها       - ( مدونة أنا - الريس ) -       لا تغرك المظاهر فليس كل ما يلمع ذهب       - ( مدونة أنا - الريس ) -      بعد الحدث .. الكل يصبحون حكماء       - ( مدونة أنا - الريس ) -      إذا نام الحزن فلا توقظه       - ( مدونة أنا - الريس ) -      العامل المهمل يلقي باللائمة علي الأدوات - إذا شاورت العاقل ، صار عقله لك       - ( مدونة أنا - الريس ) -      إذا جعلت الليل ليلاً والنهار نهاراً ستكون سعيداً       - ( مدونة أنا - الريس ) -      إذا نظف كل منا أمام بيته صار الشارع نظيفاً       - ( مدونة أنا - الريس ) -      دماغ الكسلان معمل الشيطان       - ( مدونة أنا - الريس ) -      التكرار أبو المهارات       - ( مدونة أنا - الريس ) -       لا تحتك بالمشاكل حتي لا تحتك بك المشاكل       - ( مدونة أنا - الريس ) -       من يستقيظ متأخراً يركض طول النهار - إنكار الخطأ يعني إرتكابه مرتين       - ( مدونة أنا - الريس ) -       الغائبون متهمون دائماً       - ( مدونة أنا - الريس ) -       كثرة الكلام تحجب المعني       - ( مدونة أنا - الريس ) -       الناس لا يقذفون الحجارة إلي علي الشجر المثمر       - ( مدونة أنا - الريس ) -       من يحاول تبرير الخطأ قد يتعرض للإتهام       - ( مدونة أنا - الريس ) -       لا تحدثني عن جهودك ، بل حدثني عن نتائجك       - ( مدونة أنا - الريس ) -       من لم ينسي ضعفه كان أقوي الناس       - ( مدونة أنا - الريس ) -      التخمة أشد فتكاً من الجوع       - ( مدونة أنا - الريس ) -       من يناقش الأحمق عليه أن يتحمل جوابه       - ( مدونة أنا - الريس ) -       من لا أعداء له لا أصدقاء له       - ( مدونة أنا - الريس ) -      إذا خفت فلا تقل ، وإن قلت فلا تخف       - ( مدونة أنا - الريس ) -      الكلاب تنبح والقافلة تسير       - ( مدونة أنا - الريس ) -      الحرث في الماء لا يفيد       - ( مدونة أنا - الريس ) -      كل إناء ينضح بما فيه       - ( مدونة أنا - الريس ) -      اتق غضب الحليم إذا غضب       - ( مدونة أنا - الريس ) -      رب نعل شر من حفاء       - ( مدونة أنا - الريس ) -      ليس الخبر كالمعاينة       - ( مدونة أنا - الريس ) -      الوقاية خير من العلاج       - ( مدونة أنا - الريس ) -      إذا ذهب الحياء حل البلاء       - ( مدونة أنا - الريس ) -      لا أحد يصنع من المعدن الرخيص ذهباً       - ( مدونة أنا - الريس ) -      من تكثر نعاجه ، تكثر الذئاب حوله       - ( مدونة أنا - الريس ) -      من لا خير فيه لأهله ، لا خير فيه لأحد       - ( مدونة أنا - الريس ) -      الخط الحسن يزيد الحق وضوحاً       - ( مدونة أنا - الريس ) -      أول الحزم المشورة       - ( مدونة أنا - الريس ) -      آخر الدواء الكي       - ( مدونة أنا - الريس ) -      اللبيب تكفيه الإشارة       - ( مدونة أنا - الريس ) -      الصحة كالبيضة إن لم تحافظ عليها كسرت       - ( مدونة أنا - الريس ) -      لا تبصق في البئر فقد تشرب منه يوماً       - ( مدونة أنا - الريس ) -      لا تمدح أمر حتي تجربه ، ولا تذمه من غير تجريب       - ( مدونة أنا - الريس ) -      كن أسداً تأكل من فضلاتك الثعالب ، لا ثعلبا تأكل من فضلاتك الأسود       - ( مدونة أنا - الريس ) -      من يستعجل قطف العنب قبل نضوجه ، يأكله حامضاً       - ( مدونة أنا - الريس ) -      الشر قليله كثير       - ( مدونة أنا - الريس ) -      كيف أعاهدك وهذا أثر فأسك ؟       - ( مدونة أنا - الريس ) -      من تعلم لغة قوم أمن مكرهم       - ( مدونة أنا - الريس ) -       إطرق والحديد ساخن       - ( مدونة أنا - الريس ) -      السر إذا جاوز إثنين شاع       - ( مدونة أنا - الريس ) -      صاحب الحاجة أعمي       - ( مدونة أنا - الريس ) -      دوام الحال من المحال       - ( مدونة أنا - الريس ) -      لا تفتح باباً يصعب عليك إغلاقه       - ( مدونة أنا - الريس ) -      كثرة اللوم والعتاب تورث البغضاء       - ( مدونة أنا - الريس ) -      من إستهان بالوقت نبذه الزمن       - ( مدونة أنا - الريس ) -      إذا أردت أن تزرع لسنة فازرع قمحا ، وإذا أردت أن تزرع لعشر سنوات فارزع شجرة ، وإذا أردت أن تزرع لمائة سنة فإرزع إنساناً       - ( مدونة أنا - الريس ) -      للذهب ثمن لكن الحكمة ليس لها ثمن       - ( مدونة أنا - الريس ) -      كل شجرة ، كانت يوماً ما حبة       - ( مدونة أنا - الريس ) -      يهب الله كل طائر رزقه ، لكن لا يلقيه له في العش       - ( مدونة أنا - الريس ) -      لا تتخذ تمساحاً صديقاً ، وإن سالت دموعه       - ( مدونة أنا - الريس ) -      في اللغة الصينية كلمة كارثة من حرفين : الأول يمثل الخطر والثاني يمثل الفرصة       - ( مدونة أنا - الريس ) -      لن تستطيع أن تمنع طيور الهم أن تحلق فوق رأسك ، ولكنك تستطيع أن تمنعها من أن تعشش في رأسك       - ( مدونة أنا - الريس ) -      إذا كنت لا تستطيع الإبتسام فلا تفتح دكاناً       - ( مدونة أنا - الريس ) -      تخلص من همومك بوضعها في جيبك المثقوب       - ( مدونة أنا - الريس ) -      البيوت السعيدة لا صوت لها       - ( مدونة أنا - الريس ) -      لولا العمل لإنقرض الناس       - ( مدونة أنا - الريس ) -      إنظر إلي الإنسان كما هو ، لا كما كان       - ( مدونة أنا - الريس ) -      قراءة بلا تأمل ، كالأكل بلا هضم ، ابحث سبع سنوات قبل أن تصدق خبراً      - ( مدونة أنا - الريس ) -      الدنيا معلم حقيقي لكن أجرها باهظاً       - ( مدونة أنا - الريس ) -      زهرة في البيت تجلب لك الربيع       - ( مدونة أنا - الريس ) -      قطرات الماء القليلة قد تصنع جدولاً       - ( مدونة أنا - الريس ) -      أن تكون علي حق لا يستوجب أن يكون صوتك مرتفعاً       - ( مدونة أنا - الريس ) -      هي نفس الحياة سواء قضيناها في البكاء أو الضحك       - ( مدونة أنا - الريس ) -      الصقر الخبير يخفي مخالبه       - ( مدونة أنا - الريس ) -       حياء المرأة أشد جاذبية من جمالها       - ( مدونة أنا - الريس ) -       لا تغرك المظاهر فليس كل ما يلمع ذهب       - ( مدونة أنا - الريس ) -      بعد الحدث .. الكل يصبحون حكماء       - ( مدونة أنا - الريس ) -      إذا نام الحزن فلا توقظه       - ( مدونة أنا - الريس ) -      العامل المهمل يلقي باللائمة علي الأدوات - إذا شاورت العاقل ، صار عقله لك       - ( مدونة أنا - الريس ) -      إذا جعلت الليل ليلاً والنهار نهاراً ستكون سعيداً       - ( مدونة أنا - الريس ) -      إذا نظف كل منا أمام بيته صار الشارع نظيفاً       - ( مدونة أنا - الريس ) -      دماغ الكسلان معمل الشيطان       - ( مدونة أنا - الريس ) -      التكرار أبو المهارات       - ( مدونة أنا - الريس ) -       لا تحتك بالمشاكل حتي لا تحتك بك المشاكل       - ( مدونة أنا - الريس ) -       من يستقيظ متأخراً يركض طول النهار - إنكار الخطأ يعني إرتكابه مرتين       - ( مدونة أنا - الريس ) -       الغائبون متهمون دائماً       - ( مدونة أنا - الريس ) -       كثرة الكلام تحجب المعني       - ( مدونة أنا - الريس ) -       الناس لا يقذفون الحجارة إلي علي الشجر المثمر       - ( مدونة أنا - الريس ) -       من يحاول تبرير الخطأ قد يتعرض للإتهام       - ( مدونة أنا - الريس ) -       لا تحدثني عن جهودك ، بل حدثني عن نتائجك       - ( مدونة أنا - الريس ) -       من لم ينسي ضعفه كان أقوي الناس       - ( مدونة أنا - الريس ) -      التخمة أشد فتكاً من الجوع       - ( مدونة أنا - الريس ) -       من يناقش الأحمق عليه أن يتحمل جوابه       - ( مدونة أنا - الريس ) -       من لا أعداء له لا أصدقاء له       - ( مدونة أنا - الريس ) -      إذا خفت فلا تقل ، وإن قلت فلا تخف       - ( مدونة أنا - الريس ) -      الكلاب تنبح والقافلة تسير       - ( مدونة أنا - الريس ) -      الحرث في الماء لا يفيد       - ( مدونة أنا - الريس ) -      كل إناء ينضح بما فيه       - ( مدونة أنا - الريس ) -      اتق غضب الحليم إذا غضب       - ( مدونة أنا - الريس ) -      رب نعل شر من حفاء       - ( مدونة أنا - الريس ) -      ليس الخبر كالمعاينة       - ( مدونة أنا - الريس ) -      الوقاية خير من العلاج       - ( مدونة أنا - الريس ) -      إذا ذهب الحياء حل البلاء       - ( مدونة أنا - الريس ) -      لا أحد يصنع من المعدن الرخيص ذهباً       - ( مدونة أنا - الريس ) -      من تكثر نعاجه ، تكثر الذئاب حوله       - ( مدونة أنا - الريس ) -      من لا خير فيه لأهله ، لا خير فيه لأحد       - ( مدونة أنا - الريس ) -      الخط الحسن يزيد الحق وضوحاً       - ( مدونة أنا - الريس ) -      أول الحزم المشورة       - ( مدونة أنا - الريس ) -      آخر الدواء الكي       - ( مدونة أنا - الريس ) -      اللبيب تكفيه الإشارة       - ( مدونة أنا - الريس ) -      الصحة كالبيضة إن لم تحافظ عليها كسرت       - ( مدونة أنا - الريس ) -      لا تبصق في البئر فقد تشرب منه يوماً       - ( مدونة أنا - الريس ) -      لا تمدح أمر حتي تجربه ، ولا تذمه من غير تجريب       - ( مدونة أنا - الريس ) -      كن أسداً تأكل من فضلاتك الثعالب ، لا ثعلبا تأكل من فضلاتك الأسود       - ( مدونة أنا - الريس ) -      من يستعجل قطف العنب قبل نضوجه ، يأكله حامضاً       - ( مدونة أنا - الريس ) -      الشر قليله كثير       - ( مدونة أنا - الريس ) -      كيف أعاهدك وهذا أثر فأسك ؟       - ( مدونة أنا - الريس ) -      من تعلم لغة قوم أمن مكرهم       - ( مدونة أنا - الريس ) -       إطرق والحديد ساخن       - ( مدونة أنا - الريس ) -      السر إذا جاوز إثنين شاع       - ( مدونة أنا - الريس ) -      صاحب الحاجة أعمي       - ( مدونة أنا - الريس ) -      دوام الحال من المحال       - ( مدونة أنا - الريس ) -      لا تفتح باباً يصعب عليك إغلاقه       - ( مدونة أنا - الريس ) -      كثرة اللوم والعتاب تورث البغضاء       - ( مدونة أنا - الريس ) -      من إستهان بالوقت نبذه الزمن       - ( مدونة أنا - الريس ) -      إذا أردت أن تزرع لسنة فازرع قمحا ، وإذا أردت أن تزرع لعشر سنوات فارزع شجرة ، وإذا أردت أن تزرع لمائة سنة فإرزع إنساناً       - ( مدونة أنا - الريس ) -      للذهب ثمن لكن الحكمة ليس لها ثمن       - ( مدونة أنا - الريس ) -      كل شجرة ، كانت يوماً ما حبة       - ( مدونة أنا - الريس ) -      يهب الله كل طائر رزقه ، لكن لا يلقيه له في العش       - ( مدونة أنا - الريس ) -      لا تتخذ تمساحاً صديقاً ، وإن سالت دموعه       - ( مدونة أنا - الريس ) -      في اللغة الصينية كلمة كارثة من حرفين : الأول يمثل الخطر والثاني يمثل الفرصة       - ( مدونة أنا - الريس ) -      لن تستطيع أن تمنع طيور الهم أن تحلق فوق رأسك ، ولكنك تستطيع أن تمنعها من أن تعشش في رأسك       - ( مدونة أنا - الريس ) -      إذا كنت لا تستطيع الإبتسام فلا تفتح دكاناً       - ( مدونة أنا - الريس ) -      تخلص من همومك بوضعها في جيبك المثقوب       - ( مدونة أنا - الريس ) -      البيوت السعيدة لا صوت لها       - ( مدونة أنا - الريس ) -      لولا العمل لإنقرض الناس       - ( مدونة أنا - الريس ) -      إنظر إلي الإنسان كما هو ، لا كما كان       - ( مدونة أنا - الريس ) -      قراءة بلا تأمل ، كالأكل بلا هضم .

الخميس، 20 يناير 2011

أنا حرامي ،، الخاتمة ،،

ثالث مرة برضوا كنت في تانية إبتدائي تقريبا برضوا ، إتصابحت علي عيل أكبر من بسنة بس صايع وقولت أهوا ينوبه في ثواب ويعلمني الصياعة ، وبعد فترة من أني أرشيه بلب إتكرم وإداني أول درس – سرقة بطيخ – مع إني مش محروم ولا نيلة بس رحت أسرق و هبقي صايع أخيراً، سرقنا بطختين ، بطيخة صغيرة و بطيخة الست صاحبت الفرشة كانت رشآها في الميزان بدل ما تحط – الكافة – وبعد تنفذنا للعملية قعدنا نجري ولا كأن كلاب الدنيا بتجري وارنا مع إن مفيش حد شافنا ، واللي زاد الموضوع قرف إن إزاي هنقسم الغنيمة وإحنا معناش سكينة ، فإقترح الخبرة اللي معايا إننا نفقشها ، ورفعها فوق وهوووب في الأسفلت قامت متفشفتشة وللأسف طلعت شبه قرعا والتانية طلعت معفنة ، بس كلناهم هوااا إحنا نتعب في سرقتهم ومنكلهمش ما هوا دي اللي ناقص .

رابع مرة وآخرهم علي كبر كانت العيد اللي فات ، أنا مش مدخن والحمد لله بس الحاج أبويا بيدخن ربنا يهدينا ويهديه، وبما إنه بيشتري تموينه من السجاير مرة واحدة كل أسبوع ، وبيعينها فوق الدولاب ، وزني شيطان هوايا إن أخد علبة عشان أوصل لأبويا رسالة ما بدون مواجهة لأني من النوع اللي مش بعرف أواجهه ، وبعد ما شربت 4 سجاير مليت قلت أرميها قلت خسارة دي ب عشرة جنيه ونص بحالهم ، قلت خلاص أنا أخلاصها وأجيب للأبويا واحدة تانية مكانها ، رد ضميري بس أنت مش عايز تشرب القرف ده ، قلت ممنهاش لازم اقوله وأمري لله ، قمت قايل له ، قالي لو عايز تشرب إشرب إنت دلوقتي مش صغير ومسئول عن أفعالك ، قلت : أصل أنا بعد ما خدتها قلت أجيلك وحدها بدلها عشان متعرفش ، لقيت عمك الحاج برأ لي وقالي : حرامي وكمان مدلس ، بصيت له باستغراب !!! قالي : آآآه حرامي عشان مديت إيدك علي حاجة مش بتاعتك ، ومدلس عشان بتحاول تخبي علي جريمتك بجريمة تانية ، هنا عرفت معني كلمتين كنت نسيت مدلولاتهم ، تشكر يا عم الحاج يا بويا ، برضوا الواحد بيحتاج تذكره من فترة للتانية بس خلاص .

معلش هسأل سؤال بمناسبة الظابط اللي رفض رشوة 15 مليون $ عشان يهرب آثار ، أي حوالي 86 مليون جنيه مصر ، إنتوااا لو كنتم مكانه وإتعرض عليك 86 مليون جنيه كنت هتعمل إيه ، وعايز إجابات واقعيه مش مثاليه الله يخليكوا ، صدقوني أنا لما فكرت في السؤال إترددت وخوفت علي نفسي مني وطبعا علي مصر .

هناك 10 تعليقات:

Towtor يقول...

كنت هاخد الرشوة واخد عيلتى وعيلة عيلتى ونطلع على اي بلد .. بالذمة فى رشوة 15 مليون دولار .ليه ياراجل هوه حتى الرشاوى غليت !!
ده انت ممكن تدى امين عشرة ولا خمستاشر وتهرب من اجدعها مخالفة بالصلاة على النبى .
Meshmesha

mrmr يقول...

أكشن ثالث ورابع مره

اكيد الشخص اللى اتعرض عليه الرشوه قلبه خفيف خاف ينكشف علشان كده قال اعمل عمل بطولى يتحسبلى مش يتحسب عليا

لكن انا مش مكانه ابدا ولا يمكن اكون فى مكانه لكن لو مكانه ح افكر كويس جداً فى غضب ربنا
فتك بعافيه

شمس النهار يقول...

بطيخه

طب ان عشقت اعشق قمر وان سرقت اسرق جمل
:))))))

ماعليناااااااا

ايوة في ناس لو اتعرض عليهم مال قارون مايمدوش ايدهم للحرام ابدااااا
مستغرب ليه

صحتك عامله ايه دلوقتي ياريس؟؟

r يقول...

اخاف على نفسى بردوا
موقف السرقه والرشوه فعلا صعب
بس التجربه شئ والكلام سهل

Tears يقول...

صدمتنى بموضوع البطيخ ده

اما موضوع الضابط فاصلا حتى لو حابب ياخدهم عمليا ما ينفعش لان مش معقول المبلغ ده يتشال فى البيت و اول ما يروح بيه اى بنك او يحاول يحوله ح يتقبض عليه لان فيه تشديدات على البنوك و التحويلات عشان مكافحة غسيل الاموال + لو كمان كانت النعمة ظهرت عليه كان ح يتشك فيه و يتقبض عليه برضه

موناليزا يقول...

شربت سجاير!!!
هى حصلت
ده انا قلت انك هتخبيهم عشان باباك لما يفكر يجيب مكانهم يعرف انه عمال بيصرف فلوسه فى الهواء فيقرر يبطل:)

أجابة سؤالك مش هوافق لسبب بسيط لانى حتى لو ضعفت ووافقت فانا واثقة ان ضميرى هينغص عليا حياتى ومش هعرف اتهنى بيهم:)

well يقول...

حمدالله على السلامة يا ريس ... ومبروك نجاح العملية

بصراحة انا تعبتلكوا لما عرفت ان انتوا كنتوا بتجروا ومعاكوا بطيخ ده كفاية البطيخة ووزنها

بمناسبة السؤال ومدام قولت عاوز اجابة واقعية يبقى عاوز تسمع من حد انه يقولك اى اقبل ال 15 ممليون دولار يا عم انا اقبالهم بس عاوز اقولك الكلام سهل والكلام غير الفعل واللى بيقول ما بيعملش والى بيعمل ما بيقلش
بس بجد ي ريس لو مكانه هتعمل زيى ولا اى
تحياتى يا ريس وربنا يستر ومحدش يعمل عليك انقلاب ..

richardCatheart يقول...

ههههههههههههههههههههههه
والله انت حرامى طيب وجدع وعندك مبدء


الرشوه بقى ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

مش عارفه لو مافاكرتش هاقبلهم طبعا
لوفكر شويه اكيد مش هاقابلهم

بس الاغلب هاقبلهم صراحه هههههههههه

إبن بهيـــــة يقول...

إذا الشعب يوما أراد الحياة
فلابد أن يستجيب القدر
ولابد لليل أن ينجلي
ولابد للقيد أن ينكسر

كلماتت شاعر تونس العظيم أبو القاسم الشابي
قالها من عشرات السنين .. وحققها شباب تونس الأبية

فهل شباب مصر عاجز عن تحقيق ذلك؟

تحياتي

مدونه ما كفايه بقى يقول...

انا لو مكانه وعندى احمد صغير هفكر بجد يعنى هل الفلوس دى هتأمنله مستقبله بجد وأزاى والفلوس دى حرام اصلا

مفيش حرام هيعيش ولادى فى الحلال

المبلغ مغرى بالذات فى زمننا ده بس انا واثقه ان ربنا هيفتحله باب خير يعوضه عن المبلغ ده

اعتذر عن انقطاعى ولكن للامتحانات احكام

تقبل مرورى سيدى الرئيس