خبرات غيري

ابحث سبع سنوات قبل أن تصدق خبراً      - ( مدونة أنا - الريس ) -      الدنيا معلم حقيقي لكن أجرها باهظاً       - ( مدونة أنا - الريس ) -      زهرة في البيت تجلب لك الربيع       - ( مدونة أنا - الريس ) -      قطرات الماء القليلة قد تصنع جدولاً       - ( مدونة أنا - الريس ) -      أن تكون علي حق لا يستوجب أن يكون صوتك مرتفعاً       - ( مدونة أنا - الريس ) -      هي نفس الحياة سواء قضيناها في البكاء أو الضحك       - ( مدونة أنا - الريس ) -      الصقر الخبير يخفي مخالبه       - ( مدونة أنا - الريس ) -       حياء المرأة أشد جاذبية من جمالها       - ( مدونة أنا - الريس ) -       لا تغرك المظاهر فليس كل ما يلمع ذهب       - ( مدونة أنا - الريس ) -      بعد الحدث .. الكل يصبحون حكماء       - ( مدونة أنا - الريس ) -      إذا نام الحزن فلا توقظه       - ( مدونة أنا - الريس ) -      العامل المهمل يلقي باللائمة علي الأدوات - إذا شاورت العاقل ، صار عقله لك       - ( مدونة أنا - الريس ) -      إذا جعلت الليل ليلاً والنهار نهاراً ستكون سعيداً       - ( مدونة أنا - الريس ) -      إذا نظف كل منا أمام بيته صار الشارع نظيفاً       - ( مدونة أنا - الريس ) -      دماغ الكسلان معمل الشيطان       - ( مدونة أنا - الريس ) -      التكرار أبو المهارات       - ( مدونة أنا - الريس ) -       لا تحتك بالمشاكل حتي لا تحتك بك المشاكل       - ( مدونة أنا - الريس ) -       من يستقيظ متأخراً يركض طول النهار - إنكار الخطأ يعني إرتكابه مرتين       - ( مدونة أنا - الريس ) -       الغائبون متهمون دائماً       - ( مدونة أنا - الريس ) -       كثرة الكلام تحجب المعني       - ( مدونة أنا - الريس ) -       الناس لا يقذفون الحجارة إلي علي الشجر المثمر       - ( مدونة أنا - الريس ) -       من يحاول تبرير الخطأ قد يتعرض للإتهام       - ( مدونة أنا - الريس ) -       لا تحدثني عن جهودك ، بل حدثني عن نتائجك       - ( مدونة أنا - الريس ) -       من لم ينسي ضعفه كان أقوي الناس       - ( مدونة أنا - الريس ) -      التخمة أشد فتكاً من الجوع       - ( مدونة أنا - الريس ) -       من يناقش الأحمق عليه أن يتحمل جوابه       - ( مدونة أنا - الريس ) -       من لا أعداء له لا أصدقاء له       - ( مدونة أنا - الريس ) -      إذا خفت فلا تقل ، وإن قلت فلا تخف       - ( مدونة أنا - الريس ) -      الكلاب تنبح والقافلة تسير       - ( مدونة أنا - الريس ) -      الحرث في الماء لا يفيد       - ( مدونة أنا - الريس ) -      كل إناء ينضح بما فيه       - ( مدونة أنا - الريس ) -      اتق غضب الحليم إذا غضب       - ( مدونة أنا - الريس ) -      رب نعل شر من حفاء       - ( مدونة أنا - الريس ) -      ليس الخبر كالمعاينة       - ( مدونة أنا - الريس ) -      الوقاية خير من العلاج       - ( مدونة أنا - الريس ) -      إذا ذهب الحياء حل البلاء       - ( مدونة أنا - الريس ) -      لا أحد يصنع من المعدن الرخيص ذهباً       - ( مدونة أنا - الريس ) -      من تكثر نعاجه ، تكثر الذئاب حوله       - ( مدونة أنا - الريس ) -      من لا خير فيه لأهله ، لا خير فيه لأحد       - ( مدونة أنا - الريس ) -      الخط الحسن يزيد الحق وضوحاً       - ( مدونة أنا - الريس ) -      أول الحزم المشورة       - ( مدونة أنا - الريس ) -      آخر الدواء الكي       - ( مدونة أنا - الريس ) -      اللبيب تكفيه الإشارة       - ( مدونة أنا - الريس ) -      الصحة كالبيضة إن لم تحافظ عليها كسرت       - ( مدونة أنا - الريس ) -      لا تبصق في البئر فقد تشرب منه يوماً       - ( مدونة أنا - الريس ) -      لا تمدح أمر حتي تجربه ، ولا تذمه من غير تجريب       - ( مدونة أنا - الريس ) -      كن أسداً تأكل من فضلاتك الثعالب ، لا ثعلبا تأكل من فضلاتك الأسود       - ( مدونة أنا - الريس ) -      من يستعجل قطف العنب قبل نضوجه ، يأكله حامضاً       - ( مدونة أنا - الريس ) -      الشر قليله كثير       - ( مدونة أنا - الريس ) -      كيف أعاهدك وهذا أثر فأسك ؟       - ( مدونة أنا - الريس ) -      من تعلم لغة قوم أمن مكرهم       - ( مدونة أنا - الريس ) -       إطرق والحديد ساخن       - ( مدونة أنا - الريس ) -      السر إذا جاوز إثنين شاع       - ( مدونة أنا - الريس ) -      صاحب الحاجة أعمي       - ( مدونة أنا - الريس ) -      دوام الحال من المحال       - ( مدونة أنا - الريس ) -      لا تفتح باباً يصعب عليك إغلاقه       - ( مدونة أنا - الريس ) -      كثرة اللوم والعتاب تورث البغضاء       - ( مدونة أنا - الريس ) -      من إستهان بالوقت نبذه الزمن       - ( مدونة أنا - الريس ) -      إذا أردت أن تزرع لسنة فازرع قمحا ، وإذا أردت أن تزرع لعشر سنوات فارزع شجرة ، وإذا أردت أن تزرع لمائة سنة فإرزع إنساناً       - ( مدونة أنا - الريس ) -      للذهب ثمن لكن الحكمة ليس لها ثمن       - ( مدونة أنا - الريس ) -      كل شجرة ، كانت يوماً ما حبة       - ( مدونة أنا - الريس ) -      يهب الله كل طائر رزقه ، لكن لا يلقيه له في العش       - ( مدونة أنا - الريس ) -      لا تتخذ تمساحاً صديقاً ، وإن سالت دموعه       - ( مدونة أنا - الريس ) -      في اللغة الصينية كلمة كارثة من حرفين : الأول يمثل الخطر والثاني يمثل الفرصة       - ( مدونة أنا - الريس ) -      لن تستطيع أن تمنع طيور الهم أن تحلق فوق رأسك ، ولكنك تستطيع أن تمنعها من أن تعشش في رأسك       - ( مدونة أنا - الريس ) -      إذا كنت لا تستطيع الإبتسام فلا تفتح دكاناً       - ( مدونة أنا - الريس ) -      تخلص من همومك بوضعها في جيبك المثقوب       - ( مدونة أنا - الريس ) -      البيوت السعيدة لا صوت لها       - ( مدونة أنا - الريس ) -      لولا العمل لإنقرض الناس       - ( مدونة أنا - الريس ) -      إنظر إلي الإنسان كما هو ، لا كما كان       - ( مدونة أنا - الريس ) -      قراءة بلا تأمل ، كالأكل بلا هضم ، ابحث سبع سنوات قبل أن تصدق خبراً      - ( مدونة أنا - الريس ) -      الدنيا معلم حقيقي لكن أجرها باهظاً       - ( مدونة أنا - الريس ) -      زهرة في البيت تجلب لك الربيع       - ( مدونة أنا - الريس ) -      قطرات الماء القليلة قد تصنع جدولاً       - ( مدونة أنا - الريس ) -      أن تكون علي حق لا يستوجب أن يكون صوتك مرتفعاً       - ( مدونة أنا - الريس ) -      هي نفس الحياة سواء قضيناها في البكاء أو الضحك       - ( مدونة أنا - الريس ) -      الصقر الخبير يخفي مخالبه       - ( مدونة أنا - الريس ) -       حياء المرأة أشد جاذبية من جمالها       - ( مدونة أنا - الريس ) -       لا تغرك المظاهر فليس كل ما يلمع ذهب       - ( مدونة أنا - الريس ) -      بعد الحدث .. الكل يصبحون حكماء       - ( مدونة أنا - الريس ) -      إذا نام الحزن فلا توقظه       - ( مدونة أنا - الريس ) -      العامل المهمل يلقي باللائمة علي الأدوات - إذا شاورت العاقل ، صار عقله لك       - ( مدونة أنا - الريس ) -      إذا جعلت الليل ليلاً والنهار نهاراً ستكون سعيداً       - ( مدونة أنا - الريس ) -      إذا نظف كل منا أمام بيته صار الشارع نظيفاً       - ( مدونة أنا - الريس ) -      دماغ الكسلان معمل الشيطان       - ( مدونة أنا - الريس ) -      التكرار أبو المهارات       - ( مدونة أنا - الريس ) -       لا تحتك بالمشاكل حتي لا تحتك بك المشاكل       - ( مدونة أنا - الريس ) -       من يستقيظ متأخراً يركض طول النهار - إنكار الخطأ يعني إرتكابه مرتين       - ( مدونة أنا - الريس ) -       الغائبون متهمون دائماً       - ( مدونة أنا - الريس ) -       كثرة الكلام تحجب المعني       - ( مدونة أنا - الريس ) -       الناس لا يقذفون الحجارة إلي علي الشجر المثمر       - ( مدونة أنا - الريس ) -       من يحاول تبرير الخطأ قد يتعرض للإتهام       - ( مدونة أنا - الريس ) -       لا تحدثني عن جهودك ، بل حدثني عن نتائجك       - ( مدونة أنا - الريس ) -       من لم ينسي ضعفه كان أقوي الناس       - ( مدونة أنا - الريس ) -      التخمة أشد فتكاً من الجوع       - ( مدونة أنا - الريس ) -       من يناقش الأحمق عليه أن يتحمل جوابه       - ( مدونة أنا - الريس ) -       من لا أعداء له لا أصدقاء له       - ( مدونة أنا - الريس ) -      إذا خفت فلا تقل ، وإن قلت فلا تخف       - ( مدونة أنا - الريس ) -      الكلاب تنبح والقافلة تسير       - ( مدونة أنا - الريس ) -      الحرث في الماء لا يفيد       - ( مدونة أنا - الريس ) -      كل إناء ينضح بما فيه       - ( مدونة أنا - الريس ) -      اتق غضب الحليم إذا غضب       - ( مدونة أنا - الريس ) -      رب نعل شر من حفاء       - ( مدونة أنا - الريس ) -      ليس الخبر كالمعاينة       - ( مدونة أنا - الريس ) -      الوقاية خير من العلاج       - ( مدونة أنا - الريس ) -      إذا ذهب الحياء حل البلاء       - ( مدونة أنا - الريس ) -      لا أحد يصنع من المعدن الرخيص ذهباً       - ( مدونة أنا - الريس ) -      من تكثر نعاجه ، تكثر الذئاب حوله       - ( مدونة أنا - الريس ) -      من لا خير فيه لأهله ، لا خير فيه لأحد       - ( مدونة أنا - الريس ) -      الخط الحسن يزيد الحق وضوحاً       - ( مدونة أنا - الريس ) -      أول الحزم المشورة       - ( مدونة أنا - الريس ) -      آخر الدواء الكي       - ( مدونة أنا - الريس ) -      اللبيب تكفيه الإشارة       - ( مدونة أنا - الريس ) -      الصحة كالبيضة إن لم تحافظ عليها كسرت       - ( مدونة أنا - الريس ) -      لا تبصق في البئر فقد تشرب منه يوماً       - ( مدونة أنا - الريس ) -      لا تمدح أمر حتي تجربه ، ولا تذمه من غير تجريب       - ( مدونة أنا - الريس ) -      كن أسداً تأكل من فضلاتك الثعالب ، لا ثعلبا تأكل من فضلاتك الأسود       - ( مدونة أنا - الريس ) -      من يستعجل قطف العنب قبل نضوجه ، يأكله حامضاً       - ( مدونة أنا - الريس ) -      الشر قليله كثير       - ( مدونة أنا - الريس ) -      كيف أعاهدك وهذا أثر فأسك ؟       - ( مدونة أنا - الريس ) -      من تعلم لغة قوم أمن مكرهم       - ( مدونة أنا - الريس ) -       إطرق والحديد ساخن       - ( مدونة أنا - الريس ) -      السر إذا جاوز إثنين شاع       - ( مدونة أنا - الريس ) -      صاحب الحاجة أعمي       - ( مدونة أنا - الريس ) -      دوام الحال من المحال       - ( مدونة أنا - الريس ) -      لا تفتح باباً يصعب عليك إغلاقه       - ( مدونة أنا - الريس ) -      كثرة اللوم والعتاب تورث البغضاء       - ( مدونة أنا - الريس ) -      من إستهان بالوقت نبذه الزمن       - ( مدونة أنا - الريس ) -      إذا أردت أن تزرع لسنة فازرع قمحا ، وإذا أردت أن تزرع لعشر سنوات فارزع شجرة ، وإذا أردت أن تزرع لمائة سنة فإرزع إنساناً       - ( مدونة أنا - الريس ) -      للذهب ثمن لكن الحكمة ليس لها ثمن       - ( مدونة أنا - الريس ) -      كل شجرة ، كانت يوماً ما حبة       - ( مدونة أنا - الريس ) -      يهب الله كل طائر رزقه ، لكن لا يلقيه له في العش       - ( مدونة أنا - الريس ) -      لا تتخذ تمساحاً صديقاً ، وإن سالت دموعه       - ( مدونة أنا - الريس ) -      في اللغة الصينية كلمة كارثة من حرفين : الأول يمثل الخطر والثاني يمثل الفرصة       - ( مدونة أنا - الريس ) -      لن تستطيع أن تمنع طيور الهم أن تحلق فوق رأسك ، ولكنك تستطيع أن تمنعها من أن تعشش في رأسك       - ( مدونة أنا - الريس ) -      إذا كنت لا تستطيع الإبتسام فلا تفتح دكاناً       - ( مدونة أنا - الريس ) -      تخلص من همومك بوضعها في جيبك المثقوب       - ( مدونة أنا - الريس ) -      البيوت السعيدة لا صوت لها       - ( مدونة أنا - الريس ) -      لولا العمل لإنقرض الناس       - ( مدونة أنا - الريس ) -      إنظر إلي الإنسان كما هو ، لا كما كان       - ( مدونة أنا - الريس ) -      قراءة بلا تأمل ، كالأكل بلا هضم .

الخميس، 8 يوليو، 2010

يوم جديد سعيد في قسم شرطة مجيد ( إعادة نشر )

ذات صباح مشمش .. والدنيا كده بين الحرارة اللي مش بتحرر .. والسقعة اللي لسه مش بتسقع .. المهم .. كنا في بداية الخريف .. أو في نهاية الشتاء .. أقول لك سيبك من التوقيت .. ركبت القطار .. مع صديق لي .. وعندما وصلت بالسلامة .. إلي المحطة المبغي الوصول لها .. بدل من أنزل من النفق اللي تحت الأرض .. لكي أصل لرصيف الخروج من المحطة .. قررت العبور بين تلابيب قضبان القطارات .. واذا برفيق القطار .. يخبرني أنه رأي بالأمس مخبر يقبض علي مواطن لفعله هذا الفعل الفاضح أمام الجماهير وهو العبور من علي القضبان .. رددت عليه بسرعة .. و هوا أنا بيهمني .. ثم نزلت من القطار وعبرت بسلام .. فنظر لي زميل بعين مستريبة .. منتظراً أن يقفشني أي شخص .. و لما لم يجد أحد .. تبعني وليته ما تبعني .

اتاري في واحد .. متربص بنا .. والظاهر إن المتربص اياه قال في نفسه : عصفورين في المحطة خير من واحد فقط .. و هيله هوب .. " بطايقكوا يا أستاذة " .. قال الرفيق للمتربص " ليه " .. رددت بسرعة : " طلع طلع إنت لسه هتقول ليه " .. ثم أمرنا المتربص إياه بإن نتبعه .. ونفذنا الأمر بحذافيره .. وفي أثناء السير علي نفس دربه .. كان يشير لأناس علي الأرصفة الأخري بأن تتبعه .. لكنهم لم يأبهوااا له ..المهم .. وصلنا لقسم شرطة المحطة بأمان بدون ولا قلم ولا شلوت .. ولا أريد أن أصف لكم مدي فرحتي بهذا اليوم .. أخيرا والحمد لله ربنا استجاب دعايا و هاخش أخيرا القسم .. يا حلاوة يا ولاد .. وإذا بفرحة غامرة تخرج من عيني .. وزميلي ظاهر عليه الريبة الشديدة و التوجس والحيرة والقلق .

واذا بالمتربص يختلف مع أمين الشرطة اللي هيحرر لنا محضر .. ليه مش عارف .. ده يقوله " أنا جايبلك امبارح 21 نفر .. والتاني يقوله لا 15 بس " .. وما إن هدأ الجو .. حتى بدأ تحرير محضرين علي (ما قسم) يعني علي الماشي أو طياري .. كان هوا فيها السائل والمجيب .. يسألني : ما هي أقوالك .. فيرد علي نفسه : أنا غلطان ومكنتش أعرف إن ده غلط .. ثم يسأل هل لديك أقوالك أخري .. ثم يجيب : لا .. بس أنا مكنتش أعرف إن ده غلط .. وأقفل المحضر علي ذلك في تمام العاشرة بتاريخ .......... ، ثم كتب للرفيق نفس ما كتب لي إلا أنه غير معاد المحضر إلي التاسعة بنفس التاريخ .

قمت عامل فيها جميس بوند .. وطالبته بلهجة شبه آمره .. " أنا عايز اشوف المأمور دلوقت " .. و اذا به يستجيب لطلبي .. و سألني قبلها .. ليه .. قلت له : اللبشمهندس اللي مسكنا ساب ناس تانين يمشوا .. و دخلت للمأمور.. ويا ليتني ما دخلت .. رأيته رجل قصير القامة .. مكرش .. و قاعد في كرسي ضخم .. المنظر جد مرعب .. أول ما دخلت وشوفته .. قلت يالا بينا نروح .. ثم استجمعت رابطة جأشي بعد أن سأل : فيه ايه .. وأخبرته باللي حصل و إن القانون يا يطبق علي الجميع يا إما ما يطبقش .. قالي بصوت عالي : إنت غلطان ولا مش غلطان " .. رديت : " غلطان يا باشا " .. بيني وبنكم أن خفت للضرب يدور فينا ويبدأ يرحبوا بينا ترحيب ملوكي .. زعق وقال : " ملكش دعوة بالتانين " .. وبما إني كنت سايب دقني وقتها .. أردف قائلا : " أنت من بتوع الأزهر ولا العيال بتوع السوست " .. رديت بسرعة : من بتوع السوست يا باشا " .

وخرجت بجلدي وروحي وجميع أعضاء سالمة مُسلمة .. دون أن أمس وأنا سعيد .. بأني حاولت أطالب بحقي .. يا الكل يا بلاش .. ثم عرفت أنه بتوع السوست دي شتيمه .. أو تورية لكلمة قبحية .. بس خفت أن اكمل مسيرة المطالبة بالحق .. وكفاية لحد كده يا خواجه .

نصيحة اخيرة : " أوعوا تسيبوا حقوكوااااا .. لحسن هيتعيشوا .. ندمانين طول حياتكواااااااا "

المطالب بحقه / بسام رئيس الجمهورية الجاي ... بيب بيب بسام .. بيب بيب بسام .. بس خلاص

هناك 21 تعليقًا:

mrmr يقول...

كفاره

تعرف المثل اللى بيقول
عيش جبان تمووت مستور

ياريس الناس الغلابه بتمشى تحت الحيط
وبعد كده انت مندهش ليه من المحاضر دى محاضر سوريه
لو تفتكر فى فيلم الباشا تلميذ كان الضابط شغال ذى السخان عمال بيوقع الناس فى بعض لغايه مايقول خلاص جبرت

والمحاضر دى ح تلاقيها فى اى صالح حكوميه مش بس فى قسم الشرطه
لاثبات انهم ناس تعبانين وشقيانين وبيشوفوا شغلهم على اكمل وجه ...
لا كده لانما يتهموا انهم مقصرين فى واجباتهم الوظيفيه
متزعلش
تعيش وتاخذ غيرها
وابقى اجى اضمنك يا ريس

فتاه من الصعيد يقول...

دي أخره اللي يصدق الافلام ..

رايح تطالب بحقك .... ليه فاكر نفسك في سويسرا ..

يلا حصل خير ... وكويس إن محصلش أي إبتلاع لأي لفافه :)

وان شاء الله هننتخبك ... لانك اول ريس دخل القسم وما انضربش :)

تحياتي

Haytham Alsayes يقول...

هههههههههههههههه

لا حلوة بتوع ازهر ولا سوست
كنتوا قولوا اخوان كان يظبطك ويخليك تكره اليوم اللي اتولدت فيه

وحكاية حق ومستحق دى مش جايبة همها
انت في مصر ياريسنا

تحياتي

AHMED SAMIR يقول...

و دة بيعلمنا ان احنا مانطلبش نقابل المأمور مرة تانية لأنك لو طلبت تقابله ممكن تتحول لأن تصبح من بتوع السست

الحب الجميل يقول...

بيب بيب بسام .. بيب بيب بسام ..

هههههههههههههه

الحمد لله انك خرجت بخير ومافيش اى ضر نفسى او بدنى

دى مصر ياسياده الريس !!

تعييش ومتخدش غيرها

تحياتى وتقديرى يا ريسنا

Sharm يقول...

هو مش كان زمان في مثل حقير اسمه السيئة تعم ؟؟

يعني تكون انت قاعد مثلا و واحد بيعدي القضيب يروحوا ماسكنكم انتوا الجوز ؟

المثل ده حصله ايه ؟؟

بقى السيئة على اللى ما بيدفعش !!

سلسبيل يقول...

ههههههههههههه
موقف راااائع امنتم مش قد الأقسام بتدخلوها لية كفارة يا ريس
الأزهر ولا السوسيت و بسرعة
السوسيت يا باشا وغلطان ولا مش غلطان غلطان يا باشا هههههههه بجد اخدت
حقك تالت و متلت
يا رب يا ريس يكون الريس كدة بجد

كفارة يا ريس

ندى الياسمين يقول...

لا لا لا احنا هانقطع على بعض من دلوقتي ده احنا بلديات يا راجل

يلا مش مشكله

طب يعنى نعمل اهي دلوقتي نطالب بحقنا وبعدين نرجع نقول اه غلطان يا باشا وانا رقابتى فداك ولا ايه

ههههههههههههه

Tamer Nabil يقول...

شرطة حبنا هههه

مع خالص تحياتى

sal يقول...

بيب بيب بسام .. بيب بيب بسام ..
رشحناه وبايعناه

بس يارب ما يبعناش
وعشان كده
" أوعوا تسيبوا حقوكوااااا .. لحسن هيتعيشوا .. ندمانين طول حياتكواااااااا

"""""""""""""""

طريقة سردك للاحداث جميلة
وسلسة ...من غير مجاملة يا ريس

تحياتى وتقديرى

قلــ"بـــلال"ــــــب فارس يقول...

متظرينك وانا اول واحد هختارك
بس مش تنسانى ولا مش هيكون فيه وسائط
ههههههههههههه

sami يقول...

شكرا جزيلا


منتدى تعليم الفوركس

زهرة(جنى)الاسلام يقول...

السلام عليكم
حضرتك مش تقول عشان نبعت عيش وحلاوة
يلا حمد لله على السلامة

بس صراحة مفهمتش الجزء الاخير
ازهرر والا سوست
يعنى كنت متوقعة اخوان والا وطنى
لكن مفهمتش الجملة التانية

richardCatheart يقول...

ههههههههههههههههههههههههههههههه
هههههههههههههههههههههههههههههه
ههههههههههههههههههههههههههههههههه
حرام عليك موتنى ياريس

والله كنت هسالك ياعنى ايه سوست دى شكلها شتيمه ههههههههههههههه وفعلا طلعت شتيمه

ههههههههههههههههههه

والله فكرتنى بيوم ما اتهطلت فى عقلى من 6 سنين وقولت اطلع بطاقه انتخابيه
وقولى تبع القسم اللى انت تبعه
يومها هريت وسلمت على الباشا الظابط وهو برقلى وجريت قولتله شكرا شكرا لاء خلاص مش عايزه
هههههههههههههههه

معلش ياريس لازم تتعب علشان تحس ب بمعونات جمع معونه الشعب
هههههههههههههههه

بص بقى الكلام الجد
انا ازعل على حقى لو معركى مع سارق الحق متكافئه وانا قصرت
ابقى استاهل ضرب الصورم انام ماخبطش دماغى فى الحيط وبعدين اقول ليه
ما انت عارف دى بلدهم هما حتت مخبر
يسوى مليون من عيناتنا امتى بقى تحكم
وتهيصنا
ربنا يستر

أبو العريف يقول...

ههههههههههههههه

لا بجد الف حمدالله عالسلامه

كفاره ياريس

واول مره اشوف ريس يدخل قسم

اسلوب حلو قوي

بجد ضحكت من قلبي


واوعي تعملها تاني

محمود(باحث عن حب) يقول...

الدنيا
بقت
ضلمه
قوى
فاكر
اغنيه ايمان البحر
نفسى
فعلا
الواحد
مش
لاقى
الامان
فى
بلده

علاء المصرى كل يوم يقول...

دعوة للتواصل
كاتب مصرى

dr.lecter يقول...

مضطر اروح القسم مره كمان علشان سايب البطاقه الانتخابيه بتاعتي من شهر 4 ومجبتاهاش

مجنون كتابة يقول...

لا بس اكيد كان يوم جامد صح المهم النيه اليوم ه اكي كانت حر تلج صح هاههاها متشكرين على الموضوع الجميل يا سيت الريس بيبيبيبيبيبيبيب بس كده

الغاردينيا يقول...

ههههههههههههههههه

مت من الضحك !

هذة ثالث تدوينه اقرئها لك وكلما قرأت واحدة تشوقت للأخرى . وبجد بجد
أحيييييييك مش على قول كلمه الحق دي هههه احييك على الاسلوب المصري البسيط
دا ومش مصري بس انت بتعبر بكلامك بالتدوينه دي بالذات عن حياة مواطن عربي غلبان حاول يفرح نفسه انو قال كلمه حق مع انها لا تسمن و لا تغني من جوع بس هو فرحاااان عشان قال كلمه حق منفعتوش بشئ ,

و الكلمة الوحيدة اللى تنطبق على الموقف دا هو فسادفحاميها طلع حراميها و لذا لن نشم رائحة التقدم الا بعد كم مليون سنة كذا هههههه

ربنا يحميك

MrXprt يقول...

هههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههه

سبحان الله هو فيه كدا عدل , الريس مرضيش يستخدم وظيفته عشان يبقى فوق القانون

ربنا يحميك ياريس !!

ويخليك للغلابه