خبرات غيري

ابحث سبع سنوات قبل أن تصدق خبراً      - ( مدونة أنا - الريس ) -      الدنيا معلم حقيقي لكن أجرها باهظاً       - ( مدونة أنا - الريس ) -      زهرة في البيت تجلب لك الربيع       - ( مدونة أنا - الريس ) -      قطرات الماء القليلة قد تصنع جدولاً       - ( مدونة أنا - الريس ) -      أن تكون علي حق لا يستوجب أن يكون صوتك مرتفعاً       - ( مدونة أنا - الريس ) -      هي نفس الحياة سواء قضيناها في البكاء أو الضحك       - ( مدونة أنا - الريس ) -      الصقر الخبير يخفي مخالبه       - ( مدونة أنا - الريس ) -       حياء المرأة أشد جاذبية من جمالها       - ( مدونة أنا - الريس ) -       لا تغرك المظاهر فليس كل ما يلمع ذهب       - ( مدونة أنا - الريس ) -      بعد الحدث .. الكل يصبحون حكماء       - ( مدونة أنا - الريس ) -      إذا نام الحزن فلا توقظه       - ( مدونة أنا - الريس ) -      العامل المهمل يلقي باللائمة علي الأدوات - إذا شاورت العاقل ، صار عقله لك       - ( مدونة أنا - الريس ) -      إذا جعلت الليل ليلاً والنهار نهاراً ستكون سعيداً       - ( مدونة أنا - الريس ) -      إذا نظف كل منا أمام بيته صار الشارع نظيفاً       - ( مدونة أنا - الريس ) -      دماغ الكسلان معمل الشيطان       - ( مدونة أنا - الريس ) -      التكرار أبو المهارات       - ( مدونة أنا - الريس ) -       لا تحتك بالمشاكل حتي لا تحتك بك المشاكل       - ( مدونة أنا - الريس ) -       من يستقيظ متأخراً يركض طول النهار - إنكار الخطأ يعني إرتكابه مرتين       - ( مدونة أنا - الريس ) -       الغائبون متهمون دائماً       - ( مدونة أنا - الريس ) -       كثرة الكلام تحجب المعني       - ( مدونة أنا - الريس ) -       الناس لا يقذفون الحجارة إلي علي الشجر المثمر       - ( مدونة أنا - الريس ) -       من يحاول تبرير الخطأ قد يتعرض للإتهام       - ( مدونة أنا - الريس ) -       لا تحدثني عن جهودك ، بل حدثني عن نتائجك       - ( مدونة أنا - الريس ) -       من لم ينسي ضعفه كان أقوي الناس       - ( مدونة أنا - الريس ) -      التخمة أشد فتكاً من الجوع       - ( مدونة أنا - الريس ) -       من يناقش الأحمق عليه أن يتحمل جوابه       - ( مدونة أنا - الريس ) -       من لا أعداء له لا أصدقاء له       - ( مدونة أنا - الريس ) -      إذا خفت فلا تقل ، وإن قلت فلا تخف       - ( مدونة أنا - الريس ) -      الكلاب تنبح والقافلة تسير       - ( مدونة أنا - الريس ) -      الحرث في الماء لا يفيد       - ( مدونة أنا - الريس ) -      كل إناء ينضح بما فيه       - ( مدونة أنا - الريس ) -      اتق غضب الحليم إذا غضب       - ( مدونة أنا - الريس ) -      رب نعل شر من حفاء       - ( مدونة أنا - الريس ) -      ليس الخبر كالمعاينة       - ( مدونة أنا - الريس ) -      الوقاية خير من العلاج       - ( مدونة أنا - الريس ) -      إذا ذهب الحياء حل البلاء       - ( مدونة أنا - الريس ) -      لا أحد يصنع من المعدن الرخيص ذهباً       - ( مدونة أنا - الريس ) -      من تكثر نعاجه ، تكثر الذئاب حوله       - ( مدونة أنا - الريس ) -      من لا خير فيه لأهله ، لا خير فيه لأحد       - ( مدونة أنا - الريس ) -      الخط الحسن يزيد الحق وضوحاً       - ( مدونة أنا - الريس ) -      أول الحزم المشورة       - ( مدونة أنا - الريس ) -      آخر الدواء الكي       - ( مدونة أنا - الريس ) -      اللبيب تكفيه الإشارة       - ( مدونة أنا - الريس ) -      الصحة كالبيضة إن لم تحافظ عليها كسرت       - ( مدونة أنا - الريس ) -      لا تبصق في البئر فقد تشرب منه يوماً       - ( مدونة أنا - الريس ) -      لا تمدح أمر حتي تجربه ، ولا تذمه من غير تجريب       - ( مدونة أنا - الريس ) -      كن أسداً تأكل من فضلاتك الثعالب ، لا ثعلبا تأكل من فضلاتك الأسود       - ( مدونة أنا - الريس ) -      من يستعجل قطف العنب قبل نضوجه ، يأكله حامضاً       - ( مدونة أنا - الريس ) -      الشر قليله كثير       - ( مدونة أنا - الريس ) -      كيف أعاهدك وهذا أثر فأسك ؟       - ( مدونة أنا - الريس ) -      من تعلم لغة قوم أمن مكرهم       - ( مدونة أنا - الريس ) -       إطرق والحديد ساخن       - ( مدونة أنا - الريس ) -      السر إذا جاوز إثنين شاع       - ( مدونة أنا - الريس ) -      صاحب الحاجة أعمي       - ( مدونة أنا - الريس ) -      دوام الحال من المحال       - ( مدونة أنا - الريس ) -      لا تفتح باباً يصعب عليك إغلاقه       - ( مدونة أنا - الريس ) -      كثرة اللوم والعتاب تورث البغضاء       - ( مدونة أنا - الريس ) -      من إستهان بالوقت نبذه الزمن       - ( مدونة أنا - الريس ) -      إذا أردت أن تزرع لسنة فازرع قمحا ، وإذا أردت أن تزرع لعشر سنوات فارزع شجرة ، وإذا أردت أن تزرع لمائة سنة فإرزع إنساناً       - ( مدونة أنا - الريس ) -      للذهب ثمن لكن الحكمة ليس لها ثمن       - ( مدونة أنا - الريس ) -      كل شجرة ، كانت يوماً ما حبة       - ( مدونة أنا - الريس ) -      يهب الله كل طائر رزقه ، لكن لا يلقيه له في العش       - ( مدونة أنا - الريس ) -      لا تتخذ تمساحاً صديقاً ، وإن سالت دموعه       - ( مدونة أنا - الريس ) -      في اللغة الصينية كلمة كارثة من حرفين : الأول يمثل الخطر والثاني يمثل الفرصة       - ( مدونة أنا - الريس ) -      لن تستطيع أن تمنع طيور الهم أن تحلق فوق رأسك ، ولكنك تستطيع أن تمنعها من أن تعشش في رأسك       - ( مدونة أنا - الريس ) -      إذا كنت لا تستطيع الإبتسام فلا تفتح دكاناً       - ( مدونة أنا - الريس ) -      تخلص من همومك بوضعها في جيبك المثقوب       - ( مدونة أنا - الريس ) -      البيوت السعيدة لا صوت لها       - ( مدونة أنا - الريس ) -      لولا العمل لإنقرض الناس       - ( مدونة أنا - الريس ) -      إنظر إلي الإنسان كما هو ، لا كما كان       - ( مدونة أنا - الريس ) -      قراءة بلا تأمل ، كالأكل بلا هضم ، ابحث سبع سنوات قبل أن تصدق خبراً      - ( مدونة أنا - الريس ) -      الدنيا معلم حقيقي لكن أجرها باهظاً       - ( مدونة أنا - الريس ) -      زهرة في البيت تجلب لك الربيع       - ( مدونة أنا - الريس ) -      قطرات الماء القليلة قد تصنع جدولاً       - ( مدونة أنا - الريس ) -      أن تكون علي حق لا يستوجب أن يكون صوتك مرتفعاً       - ( مدونة أنا - الريس ) -      هي نفس الحياة سواء قضيناها في البكاء أو الضحك       - ( مدونة أنا - الريس ) -      الصقر الخبير يخفي مخالبه       - ( مدونة أنا - الريس ) -       حياء المرأة أشد جاذبية من جمالها       - ( مدونة أنا - الريس ) -       لا تغرك المظاهر فليس كل ما يلمع ذهب       - ( مدونة أنا - الريس ) -      بعد الحدث .. الكل يصبحون حكماء       - ( مدونة أنا - الريس ) -      إذا نام الحزن فلا توقظه       - ( مدونة أنا - الريس ) -      العامل المهمل يلقي باللائمة علي الأدوات - إذا شاورت العاقل ، صار عقله لك       - ( مدونة أنا - الريس ) -      إذا جعلت الليل ليلاً والنهار نهاراً ستكون سعيداً       - ( مدونة أنا - الريس ) -      إذا نظف كل منا أمام بيته صار الشارع نظيفاً       - ( مدونة أنا - الريس ) -      دماغ الكسلان معمل الشيطان       - ( مدونة أنا - الريس ) -      التكرار أبو المهارات       - ( مدونة أنا - الريس ) -       لا تحتك بالمشاكل حتي لا تحتك بك المشاكل       - ( مدونة أنا - الريس ) -       من يستقيظ متأخراً يركض طول النهار - إنكار الخطأ يعني إرتكابه مرتين       - ( مدونة أنا - الريس ) -       الغائبون متهمون دائماً       - ( مدونة أنا - الريس ) -       كثرة الكلام تحجب المعني       - ( مدونة أنا - الريس ) -       الناس لا يقذفون الحجارة إلي علي الشجر المثمر       - ( مدونة أنا - الريس ) -       من يحاول تبرير الخطأ قد يتعرض للإتهام       - ( مدونة أنا - الريس ) -       لا تحدثني عن جهودك ، بل حدثني عن نتائجك       - ( مدونة أنا - الريس ) -       من لم ينسي ضعفه كان أقوي الناس       - ( مدونة أنا - الريس ) -      التخمة أشد فتكاً من الجوع       - ( مدونة أنا - الريس ) -       من يناقش الأحمق عليه أن يتحمل جوابه       - ( مدونة أنا - الريس ) -       من لا أعداء له لا أصدقاء له       - ( مدونة أنا - الريس ) -      إذا خفت فلا تقل ، وإن قلت فلا تخف       - ( مدونة أنا - الريس ) -      الكلاب تنبح والقافلة تسير       - ( مدونة أنا - الريس ) -      الحرث في الماء لا يفيد       - ( مدونة أنا - الريس ) -      كل إناء ينضح بما فيه       - ( مدونة أنا - الريس ) -      اتق غضب الحليم إذا غضب       - ( مدونة أنا - الريس ) -      رب نعل شر من حفاء       - ( مدونة أنا - الريس ) -      ليس الخبر كالمعاينة       - ( مدونة أنا - الريس ) -      الوقاية خير من العلاج       - ( مدونة أنا - الريس ) -      إذا ذهب الحياء حل البلاء       - ( مدونة أنا - الريس ) -      لا أحد يصنع من المعدن الرخيص ذهباً       - ( مدونة أنا - الريس ) -      من تكثر نعاجه ، تكثر الذئاب حوله       - ( مدونة أنا - الريس ) -      من لا خير فيه لأهله ، لا خير فيه لأحد       - ( مدونة أنا - الريس ) -      الخط الحسن يزيد الحق وضوحاً       - ( مدونة أنا - الريس ) -      أول الحزم المشورة       - ( مدونة أنا - الريس ) -      آخر الدواء الكي       - ( مدونة أنا - الريس ) -      اللبيب تكفيه الإشارة       - ( مدونة أنا - الريس ) -      الصحة كالبيضة إن لم تحافظ عليها كسرت       - ( مدونة أنا - الريس ) -      لا تبصق في البئر فقد تشرب منه يوماً       - ( مدونة أنا - الريس ) -      لا تمدح أمر حتي تجربه ، ولا تذمه من غير تجريب       - ( مدونة أنا - الريس ) -      كن أسداً تأكل من فضلاتك الثعالب ، لا ثعلبا تأكل من فضلاتك الأسود       - ( مدونة أنا - الريس ) -      من يستعجل قطف العنب قبل نضوجه ، يأكله حامضاً       - ( مدونة أنا - الريس ) -      الشر قليله كثير       - ( مدونة أنا - الريس ) -      كيف أعاهدك وهذا أثر فأسك ؟       - ( مدونة أنا - الريس ) -      من تعلم لغة قوم أمن مكرهم       - ( مدونة أنا - الريس ) -       إطرق والحديد ساخن       - ( مدونة أنا - الريس ) -      السر إذا جاوز إثنين شاع       - ( مدونة أنا - الريس ) -      صاحب الحاجة أعمي       - ( مدونة أنا - الريس ) -      دوام الحال من المحال       - ( مدونة أنا - الريس ) -      لا تفتح باباً يصعب عليك إغلاقه       - ( مدونة أنا - الريس ) -      كثرة اللوم والعتاب تورث البغضاء       - ( مدونة أنا - الريس ) -      من إستهان بالوقت نبذه الزمن       - ( مدونة أنا - الريس ) -      إذا أردت أن تزرع لسنة فازرع قمحا ، وإذا أردت أن تزرع لعشر سنوات فارزع شجرة ، وإذا أردت أن تزرع لمائة سنة فإرزع إنساناً       - ( مدونة أنا - الريس ) -      للذهب ثمن لكن الحكمة ليس لها ثمن       - ( مدونة أنا - الريس ) -      كل شجرة ، كانت يوماً ما حبة       - ( مدونة أنا - الريس ) -      يهب الله كل طائر رزقه ، لكن لا يلقيه له في العش       - ( مدونة أنا - الريس ) -      لا تتخذ تمساحاً صديقاً ، وإن سالت دموعه       - ( مدونة أنا - الريس ) -      في اللغة الصينية كلمة كارثة من حرفين : الأول يمثل الخطر والثاني يمثل الفرصة       - ( مدونة أنا - الريس ) -      لن تستطيع أن تمنع طيور الهم أن تحلق فوق رأسك ، ولكنك تستطيع أن تمنعها من أن تعشش في رأسك       - ( مدونة أنا - الريس ) -      إذا كنت لا تستطيع الإبتسام فلا تفتح دكاناً       - ( مدونة أنا - الريس ) -      تخلص من همومك بوضعها في جيبك المثقوب       - ( مدونة أنا - الريس ) -      البيوت السعيدة لا صوت لها       - ( مدونة أنا - الريس ) -      لولا العمل لإنقرض الناس       - ( مدونة أنا - الريس ) -      إنظر إلي الإنسان كما هو ، لا كما كان       - ( مدونة أنا - الريس ) -      قراءة بلا تأمل ، كالأكل بلا هضم .

الأربعاء، 23 يونيو 2010

أن تكون مندوب مبيعات 1

أن تكون مندوبا ، يبقي أمك داعية عليك ، كان هذا لسان حالي في التلات أيام اللي فاتوا ، رحت اشتغل شغلانة البيضة والحجر ، وأنا بعيد عنكو ضر بـش لا ليا لا في الطور ولا في الطحين ، ولا ليا في الجهد العضلي زي ما انتوا عارفين ولو مش عارفين اهوا انتوا عرفتوا ، أينعم النسبة – الكاشات - كانت كويسة في الثلاث أيام اللي اشتغلتهم ، إلا إن شغلانة المندوب عايزة واحد غلس ورزل ومعندوش دم ولا ييأس من كلمة لا أبدا أقصد يعني عنده قدرة تحمل علي سماع كلمات لا مئات المرات في اليوم الواحد ، كنت أستغرب من سرعة تحدث مندوبي المبيعات ، ولكن إكتشفت أن كل الكلام بيكونوا حفظينة حتي النكتة اللي بيضحكوا بيها الزبون صاحب الشغل بيحفظها لهم ومع تكرار العمل يبدأ المندوب في ابتكار نكت جديدة وأسلوب جديد ، والبيع للمدن ليس مثل بيعك للقري ، فنكته القرية تكون علي النسوان اللي بياكلوا محشي وكم نكته كمان تضحك الكثير من القرويات ولو قلتها لواحدة من أهل المدينة لضربتك بالمركوب والمركوب هوا الشبشب بس نعله خشب علي ما أعتقد ، أما نكته المتمدينين فلابد ان تحتوي علي حمتها غالباً .

أول يوم ليا كمندوب مبيعات قد الدنيا لملابس حريمي خااااااااارجية عشان الناس اللي عقلها بيوديها بعيد ، نزلت علي مدرستي ابتدائي و إعدادي في بلدي التي لا هي تنفع تكون قرية ولا تنفع تكون مدينة ، بالأحري عونا بين ذلك وذاك ، لقيت المدرسين قعدين زي الغلابة في انتظار مكافئة الامتحانات ، وبمجرد الإقتراب من اول العملاء لي بدأ بعيد عنكو ايدي ترتعش و بقي عَرَقِي مَرَقِي ، وكل ما أجي اتكلم أتهته في الكلام وكل ما أتهته يزداد العرق غزارة ويتعقد الموقف أكثر وتزداد يدي إرتعاشاً وقد فشلت في بيع قطعة واحدة في المدرستين ، ثم ذهبت لمدرستي الثانوية ، فسلمت علي مدرسيني السابقين ، وأخبرتهم أنني أعمل مندوب مبيعات حاليا بشهادة بكالوريوس حاسب آلي ، وكل لما أجي اعرض صنف أقولهم استنوا استنوا هشوف اسمه وأطلع ورقة الأصناف والأسعار وأقول – أيواااااا اسمه برتكول سعره 13.5 اممممم ااااه اييييه ايواااا فيه حزام طبي ، وكل مرة أنسي مواصفات الصنف اللي بعرضه ، حاول أحد المدرسين الإنتفاع مني وإنفاعي أيضا ، فأخبرته أنه أول زبون ليا ولن أنساه مدي الحياة ، وحاول الفصال فأقسمت عليه أيمان ثلاث أن السعر دا بتاع الشركة وإني مش واخد منه ولا مليم ، فاشتري 2 بنطلون من نوع – دي جي – أبواا 15 جنية فأط للمنطلون الواحد ، وكانت الزبونة التالية مدرسة اشترت 3 تشرتات أطفال بسعر 7.5 للتشرت الواحد ، ثم خرجت من المدرسة الثانوية علي الوحدة الصحية للقرية وبعت 4 قطع تقريبا ، بادي حريمي حمالة وحمالة ، ومنطلون برمودا اطفال ، وحجتين كمان مش فاكرهم ، ولما فشلت في بيع أي قطعة تانية ، ذهبت إلي اختي وهي من نجدتني وللحديث بقية .

هناك 28 تعليقًا:

AHMED SAMIR يقول...

كثيرا جدا ما ارى مندوبي المبيعات
مش عارف ليه شغلهم بيثير في نفسي الحزن
بأحس قد ايه الشغلانة دي متعبة جدا و قد ايه المندوب بيقابل ناس ماينفعش يقال عنها انهم ناس
ربنا يعينك بجد

غير معرف يقول...

ههههههههههههه

لا تصلح لهذه المهنه اعتقد :) ..

هل لازالت هناك مشكله مع الوورد بريس ؟

تحياتي

Tears يقول...

انا كنت فاكراك بتشتغل مدرس

على فكرة الشغله اللى وصفتها دى مش مندوب مبيعات خالص لان مندوب المبيعات حسب ما هو فى كل دول العالم شخص يتعامل مع الشركات و ليس الافراد غالبا و يعقد صفقات و اتفاقات لكن اللى بتوصفه ده بائع متجول

مقدرة صعوبة الحياة و لكن اعتقد ان هذا العمل لا يصلح لك و اكيد بشهادتك او بتخصصك فى الكمبيوتر ممكن تعمل حاجات تانية كتير و تكسب اكتر..ده لو صلحت كمبيوترات ح تكسب جدا او لو جمعت كمبيوترات و بعتها ممكن تبنى نفسك اوى و انا عارفه واحد كان بيعمل كده و بقى عنده مكتب ثم شركة بحالها

تحياتى لكفاحك و مجهودك و صبرك

-_- يقول...

هي متعبة جدا
مقدرتش اكمل فيها اكتر من 3 شهور

sal يقول...

ايه ياريس دا

طول عمرى باقول ان ريسنا من الشعب
وللشعب وبالشعب

انا شايف انك تسمع نصيحة اختنا تييرز
وربنا حيعدلها ان شاء الله

دمت رئيسا انسانا مناضلا ومكافحا من اجل الجماهير اللى بتحبك


لك كامل تقديرى

sen يقول...

يعني انت متواضع متنكر مندوم عشان تتفقد الرعيه



بس شفت ازاي فرحت بأول زبون وحتفرح لما تعجب مدير الشركة ويرقيك بس شد حيلك والله معاك .. تكسب مهارات التعامل والثقة (( احفظ كويس )) هههههههههههههههههه


أقولك ليش ما تشتغل بشهادتك شنو فايدة الدراسة عيل ؟؟؟

الله يوفقك وييسر أمرك ؛)

بنوتة يقول...

ممكن حضرتك تشتغل اللى انت تحبة ولكن رجاء ونصيحة متحولش تبقى زيهم من حيث الثرثرة الكتيرة والالحاح
انا مؤمنه بفكرة ان الانسان بيكشف قدراته من دخولة ف فرص كتير ولو اخطا ممكن يشوف غيرها لحد ميتشف الوظيفة او المهارة اللى هو بارع فيها
لذا اتمنى التوفيق لحضرتك ولكل اللى زيك

غير معرف يقول...

بجد كان الله فى عونك
احنا لما بيجى عندنا مندوبين بفضل اتحايل على ماما تشترى منهم عشان والله بيصعبوا عليا اوى
اهه اقلها لو ما رضيتش بقول لها اشترى انا وطبعا انا مش ها شترى بس عشان بيصعبوا عليا من الحر اهه يقعدوا يرحوا رجليهم ولا يشربوا طوبايه مايه
بجد كان الله فى عونك

мαησηα يقول...

يا عينى عليك ياريس حتى انت اتبهدلت

هههههههههههههههههههه

اضحك الله سنك بجد

فكيت عنى كتير لما قرات البوست ده

معلش بكرة لما تتعود عليها

هتحسها مهنة سهلة وبسيطة

وبينى وبينك هى حلوة لانك هتتعامل مع

الناس وتحتك بيهم وهتكتسب خبرات كتير

ربنا يعينك ويوفقك ويكرمك

ويرزقك رزق حلال طيب

يرضيك ويغنيك ويكفيك

يارب اللهم اميييييين

خواطر شابة يقول...

ههه لن انسى واحد مرة باعني سلعة اكتشفت بعدها انه باعها لي باضعاف ثمنها فحرمت من يومها اني اشتري بهذه الطريقة.
اسلوبك ساخر وعيشتنا كأننا كنا معك في انتظار الاجزاء الباقية متأكدة انها ستكون ممتعة

البنفسج الحزين يقول...

يا ريس ربنا يوفقك ....
وتلاقي الشغلانه اللي تناسبك وترضيك
بس انت اسعي وربنا معاك ...

mrmr يقول...

زمااااان كنا نقول بلد بتاعت شهادات صحيح
لكن دلوقتى حتى الشهادات مبقلهاش قيمه
شغلانه المندوب دى شغلانه مرهقه قوى
دا كفايه الشيله اللى بيشلها على قلبه طول اليوم يلف بيها ويدور
ربنا يرزقك بعمل اخر مناسب افضل من ده
ملحوظه
المركوب هو الشوز
لكن ابو نعل خشب اسمه قبقاب
وهذا للعلم
سلام يا ريس

بلال عادل رجب. يقول...

ربنا معاك دا لو جيت بلدنا
اللى انت بايعه
13 هتبيعه 7 جنيه ايوة
دا لو يمكن كمان تسيب اليهم الشنطه اللى فى يدك من رخامت النسوان

فراشة يقول...

ربنا معاك ياريس
هي شغلانه صعبة بالذات للي مش بيعرف يقنع الناس ولا يتكلم معاهم

بس حلوة عشان هتكسبك خبره ف انك تعرف نوعيات الناس ايه وازاي تقنعها

وربنا يكرمك بشغلانه تحبها وتكون ملائمه لدراستك

Unknown يقول...

الله يطمنك...
يعني انا بعد ما اتخرج كمان 3 سنين هبيع ترمس...

حاجات جوايا يقول...

ونعم الاخوات هههههههههههه

بجد الحياة صعبة اوى وقاسية علينا اوى

ربنا يوفقك ان شاء الله وحاجة حاجة هتلاقى نفسك فى المجال اللى بتحبه واللى ان شاء الله هتقدر تحقق نفسك فيه

الصبر بس

والله انت غيرت نظرتى لمندوبى المبيعات
واحنا صغيرين كان عندنا توجيهات لا تقبل الجدال اننا منفتحش الباب لاى مندوب مبيعات .. كان فيه ايامها حوادث سرقة كتير للصوص متنكرين فى هيئة مندوبى مبيعات
وطبعا كبرنا عالخوف منهم

دلوقت بقى فيه تسويق من التليفون كمان .. لشركات زى تميمة ويو جى تيل والحاجات دى بس انا عموما لا اثق عند الشراء فى المنتج المعلن عنه سواء من مندوبى المبيعات او من شركات الدعاية دى
أحب اجيب الحاجة من مصادرها الطبيعة سواء كان محل او توكيل عشان اعرف ارجعله وقت اللزوم لو فيه مشكلة

ربنا يوفقك ويعينك ويقدرك ويصلح حالك يارب

محمد ناصر الدين الهلالى يقول...

مندوب المبيعات من أكثر الوظائف تطلبا للبجاحة والرزالة والقدرة على الضحك على الدقون وهى مؤهلات الحمد لله أفتقر اليها لذا لم أعمل بالسياحة ولا المبيعات ورحت لمجال انتظرته سنوات الا وهو الترجمة اللى بتواجهنى فيه تحديات صعبة . تحياتى لك

amr El-demerdash يقول...

ايه دا يا بسام يا حبيبى انت متعرفش تشتغل الشغلانه دى والدنيا خلاص ضاقت بيك عشان تشتغل الشغلانه دى كلمنى على الميل او على الموبيل

فاتيما يقول...

حلو البوست والتعليقات كمان
يا بسام


و فيه حاجات اتقالت فى سطور التدوينة
و بف التعليقات حلوة جدااا و تنفعك و تنفعنا


منها انك تحاول متكونش رغاى و لحوح مع الناس
و منها ان الناس تقدر ان الشغلانة دى صاحبها بيتعذب بجد


بص حكاية اللف بالحاجة على اماكن العمل دى هايلة
ف شغلى كنت بشترى مكياجات
و مجات و حلل
و احيانا لبس زى البلوفرات الصوف
من الناس اللى زى سيادتك كدا

اكتر حاجة كانت بتهمنى ان الحاجة تكون كويسة و انا محتاجها فعلا و الشخص اللى بيبيع محترم فى تعامله

الحكاية عاملة زى صفقة بين اطراف
و كل واحد لو التزم بحدوده خلاص الحكاية تتم

و هختلف مع آخر تعليق قبل منى
انها شغلانة لما تضيق الدنيا
طبعا تخصصك اولى و لو عرفت تشتغل فيه يبقى افضل اكيد

بس انا كمان بشتغل سكريترة و مش فى تخصصى الأاصلى اللى هوه المكتبات و مع ذلك مبسوطة جداااو الحمدلله ف مكانى و وضعى الجديد مع انى ف البداية كنت منزعجة و مستخسرة تخصصى و خبرتى السابقة فيه جداااا

لكن بجد كل شغلانة ليها عيوبها و مميزاتها و دا مبيبنش من الاول و عشان كدا طول بالك فيها لعلها افضلك بكتير و حب ما تعمل حتى تعمل ما تحب زى ما بيقولوا
او حتى على اسوأ الفروض
هيا شغلانة لحد ما تلاقى شغلانة
و كفاية بتعلمك التواصل مع الناس
و التعامل مع كل الشخصيات و تحسن مهارتك الاجتماعية اكيد


انا مبسوطة بيك جدا
يا بسام بجد
انتا شخص محترم
و جدع
مقعدتش مكانك و استنيت فرصة
انتا اللى روحتلها بنفسك
و ربنا هيكافئك ان شاء الله
على قدر مجهودك و تواضعك كمان

انا فخورة بيك
و بأنى اعرفك

لأ انا كدا هديكى صوتى
ف إستنخبات الرياسة
و انا مغمضة

انتا طلعت ريس
من الطبقة العاملة اهو
و مننا فينا
و حاسس بمعاناة الشعب

لأ انتا الريس القادم
لا جدال ....

ربنا يوفقك يا بسام
و يفتحها عليك

قولتها ح اهو النوبة دى

ف انتظار الجزء التانى اكيد

Haytham Alsayes يقول...

بصراحة شغلانة مرهقة جدا
وساعات بتلغي فيها كلمة كرامة
ودى مشكلتها
بجانب الارهاق والتعب وغلاسة الزباين
كان الله في عونك
وبرده عاتخد خبرة
عشان تعرف تحكمنا ياريس

ههههههه

تحياتي

richardCatheart يقول...

والله الله يكون فى عونالشباب

حاجه تضايق واللى بيضايقنى اكتر معامله الناس لمندوبى المبيعات الاغلبيه العظمى قولالت الذوق معاهم كأنهم مش ولاد ناس

على العموم لازم تتعب امال هاتحكمنا وتحس بمرار الشعب ازاى يارياسه
ههههههههههه

ربنا يكرمك ويوفقك

رحــــيـل يقول...

انا كمان اشتغلت فترة فى مكتب تسويق ونزلت فيلد واشتغلت مندوبة فترة وكنت بدرب كمان :)) هى فعلا شغلة متعبة جدا اعتقد انها بتكون عايزة صبر وشخص اجتماعى لبق عنده قبول كمان مهم انه يكون بيفهم فى الناس ويكون عارف انا لشخص اللى رايح يكلمه ده ممكن يكون فى الف حاجة تعباه وبيفكر فيها ممكن يكون مهموم مشغول فعشان كده ممكن يتعامل بشئ من العدوانية او قلة الزوق او عدم الاهتمام
على قد ما الشغلة دى متعبة بس فعلا بتعلم كتير جدا وبتديى خبرة فى التعامل مع الناس وكمان جرأة وقدرة ع المبادرة
انا الوقتى ما اعتقدش انى اوافق ارجع اشتغل تانى مندوبة بس لا انكر اطلاقا فضل الفترة دى عليا وفى تكوين شخصيتى خصوصا انها كانت فى بداية حياتي فى فترة الجامعة

TWEETY يقول...

ازيك ياعمو
انا جيت ازور حضرتك
انا هكون مبسوطة لما تيجى ماشى
هو انا مفهمت حاجة من الكلام بس انا باجى ازورك وامشى

♥ ♥ Amira Samy ♥ ♥ يقول...

هههههههههههه
مندوب مبيعات
منتظرين الباقى بفارغ
الصبر و ارجوا لك التوفيق

تحياتى لك

Nasimlibya `√ يقول...

لاااااا مندوب مبيعات يا صبر منين اشتريك

ربي يعينك هو كل شغل يعلمك اشياء مكنتش تعرفها فى السابق
نتمنالك كل خير وفى انتظار الجزء الثاني يا ريس

محمود المصرى يقول...

اْهم حاجه متبقاش رغاى زيهم وتقول 1500 كلمه فى الدقيقه زيهم وربنا يرحمك اصل انا مجرب
متنساش موضوعى الجديد وخليك رياضى وتعالى علق وقولى راْيك
اخوك
محمود المصرى

الغاردينيا يقول...

هههههههههههههه

ولا يهمك يا خويا

اليوم بترتعش وبتخاف بس بكرة بتكون

عشرة على عشره

مافي حد خارق ! بس ان لقيت فرصه احسن من دي استغل الامر هههه

احببت أسلوبك بالحديث

لك اعذب تحية

أنا - الريس يقول...

AHMED SAMIR علي فكرة أنا كنت زي حضرتك بس لما اشتغلتها عرفت إن الله حق .

فتاه من الصعيد .. ههه يمكن بس مش 3 ايام اللي تحدد .. والمشكلة الحمدلله انتهنت .

Tears أنا مدرس عاطل يعني لسه جواب التعين مجاش .. وهيا اسمها كدا عندنا في مصر اصل مصر اكيد طبعا غير بلاد العالم مهو دا اللي انا بجري فيه حاليا أو لسه هجري يعني اللي هوا التخصص .. بس عندنا مش زي القاهرة .. تحياتي لكي ايضا .

Sharm أنا 3 ايام شغل ويوم تدريب .

sal هههه انت الوحيد اللي بثتبتني علي فكرة ، وإن شاء الله اسمع النصحية . وربنا يكرمك ولكل خالص تحياتي .

Sen هههه لا يرقي ايه خليكي بس معانا لحد ما اوصل للجزء الاخير الدراسة في مصر ليس لها اي فايدة مدام معكشي واسطة .. ربنا يكرمك .

بنوتة ان شاء الله مش هبقي زيهم .. من حيث الثرثرة ولا حاجة .. بس اذا كملت بقي .. وأن شاء الله ان متبع نفس الفكرة .. بس لحد دلوقتي ملقتش مهارة غير الكتابة . وتكرمي واتمني ليكي التوفيق .

الشوكة الناعمة .. انتي بتذليني ولا ايه .. طبعا بهزر .. رغم ان الشغلانة مرحبة بس مش بتقبي مرحبة إلا لما تكون زبون .. ومكسبها حلو بس عايزة قدرة تحمل عالية .

мαησηα هههه .. يعني علي قدي كدا .. وبجد انا سعيد ان البوست فك عنك .. انا لسه هتعود بقي أنا هقول يا فكيك . وتكرمي للدعوة الطيبة ولك خير مني ان شاء الله .

خواطر شابة مش كلهم والله بيبقوا وحشين بس اول ما تشتري اتاكد من انها سليمة .. وشكرا علي المجاملة اللطيفة دي .

البنفسج الحزين امين قادر يا كريم .إن شاء الله .

mrmr شرفتيني في المدونة .. وشكرا انا كنت شاكك في اللي انا كاتبه أصلا بس كتبتها بتهرب وقلت عما اعتقد يعني حاولت ايجاد مهرب بس شكرا علي المعلومة .

قلــ"بـــلال"ــــــب فارس لا يعم مش ناوي انزلها خالص .

فراشة علي فكرة يا فراشة هيا تعود والخبرة برضوا تعود وقادر يا كريم .

ELMOSTAFZ دا في حالة إن الترمس ميغلاش يا مولانا .

حاجات جوايا أمين إن شاء الله الواحد بالتجربة يلاقي .. هما مندوبين المبيعات مش هقولك غلابة لكن الجهد المبذول مع عدم الرأفة بيهم بيجعل شكلهم متبهدلين .. ربنا يجعل الجيمع يلاقي الشغلانات اللي تناسبهم . ولكي مثل إن شاء الله .

محمد ناصر الدين الهلالى مش كلهم بس هيا دي فعلا المتطلبات الأساسية .. كويس انك لقيت مجالك المفضل وعبلنا يا رب .

amr El-demerdash ماشي يا معلم عمرو هبقي اكلمك .. في أقرب فرصة ان شاء الله . وعبال لما تشترك في دورة اي تي أي .

فاتيما ميه مسه طبعا علي ام يوسف ومرحتين .. تكرمي يا غالية .. فيه نصايح من الجميع .. المشكلة في اللف لأن انتي بتسخدم رجليك ومع أقرب مشكلة انت اللي هتتعك فيها . وإن شاء الله هشتغل بتخصصي بس لم يؤون الأوان . وكتر خيرك جدا علي ذوقك يا فاتيما وكمان هتندي صوتك .. بجد مش عارف اودي جاميلك فين .. سلمتي من ردي .

Haytham Alsayes ماشي يا سيد هيثم اللي قلته يمكن صح وكل احيانا المناديب يبقوا اغلس ..ويارب يكون في عون الجميع .. وان شاء الله الحكم شوري .

richardCatheart ما هو حكم مصر هوا اللي مصبرني يا جدعان ههه قولوا امين بس . وان شاء الله هتلاقوها جنه .

رحــــيـل كويس إنك اشتغلتي وتعرفي انها مرهقة حقا .. بس برضوا لكل واحد قدرة تحمل .. أنا اللي نزلت معاه تدريب .. مكنش بيعرف يدرب قد كدا .. بس اهوا صدقني نظرتك دلوقتي للناس هتكون أشمل .. تسلمي .

TWEETY انا زرتك بقي زورني بقي تاني ماشي .

أم الخــلـود أجاب الله دعواكي قادر يا كريم .

سلسبيل إن شاء الله .. يعجبك الباقي

Nasimlibya اصبت في الصبر ولو عرفتي منين تشتريه قولي لي .

محمود المصرى صدقني انا باجي عندك .. وعلي فكرة كل شغلانة ليها متطلبات .

الغاردينيا إن شاء الله .. في أقرب فرصه .. والحمد لله اني اسلوبي عجبك لكي اسمي التحيات