علمني أبي أن الحيوان هو من يضرب إذا سبب فوضي لأصحابه ، لكنني بشر علي أن أحترم الآخر أيا كان طفلاً أو رجلا ، لم أكن أعتقد أنني سأكون ذلك المدرس الغليظ القلب الذي يضرب تلميذا ، كم كنت أكره المدرس الذي يضربني ، كان الخوف يتملكني أثناء الضرب ثم يتلوه كرها تجاه ذلك المدرس .
حاولت إفهام التلاميذ بأني أكره الضرب ، أما المخطئين حاولت عقابهم بطرق تضحكهم ، أطلب من الطالب أن يفتح كفه ، وأضع فيها " ماسحة السبورة " ، ظنوا مني أني ألهو معهم فكان علي أن أغير طريقتي ، أخبرني مدرس أن طريقتي لن تنفع وأني سأبدأ ضرب " العيال " عاجلا أو أجلاً ، قلت له إني أؤمن أن في تلك " العيال " خير لكننا تقاعسنا عن اكتشافه ، ولا أعتقد أني سأصبح مثلما تقول ، فقال " بينا الأيام " .
بدأت مع الطلاب بتعليمهم الديمقراطية في الحوار وذلك بالتنظيم وألا يجب أن نتحدث في وقت واحد ، فمن يريد أن يسأل فليرفع كفه إلي أعلي ، ومن يريد أن يضيف معلومة لزملائه فليرفع سبابته إلي أعلي ، ومن كان يريد أن يعترض علي كلامي أو يصحح خطأ وقعت به فليرفع يده إلي أعلي وهي مقبوضة .
بعد ما يقرب من شهر اكتشفت أني كنت مخطأ ، بعض الأولاد حاولوا اختباري فأصدر أحدهم مواء قطة أثناء انشغالي بالكتابة علي " السبورة " مما اضطرني إلي أخذ موقف صارم مع ذلك الطفل ، فبحثت عن عصي ولم أجد إلي " خرطوم أحمر " فضربته خمس عصيان حتى يكون عبرة للمعتبرين ، ويا ليتهم اعتبروا فلم تنتهي الحصة إلا بعد إصدار صوت آخر ، فعلمت أنه لم يعد هناك حلا إلا أن يبكي أحدهم ، فطلبت من طالب إحضار عصي " الأستاذ نبوي " وهي عصي بلاستيك مصمتة وهي عصي " العربجية " التي يكيلوا الحمير ضربا بها ، فضربته ثلاث وفي الرابعة بكي فتركته ، أما البنات فكان علي أن آخذهم بمثل مأخذ الأولاد بعد أن ظنوا سكوتي عنهم ضعفا ، ورغم ذلك كنت أكره أن أضرب لأني أغضب ولا أستطيع إكمال الحصة كما أحب .
أخذت أخبرهم ما علمنيه أبي ، واكتشفت بمرور الوقت أنني أصبحت غليظ القلب مع الطلبة ، وتحولت إلي المدرس التي كنت أبغضه في الابتدائي ، فغيرت من عقابي " الضرب علي الكف " إلي عقاب نفسي ( فهددت البنات الآكلات للبانات والمتكلمات في الحصة أنهم سيضعوا أرجلهم في سلة المهملات ، أما الأولاد "فشخبطت" علي خدودهم بطباشيرية حمرا مما أثار ضحك باقي الطلاب ، وكان العقاب المشترك بين البنين والبنات رش ماء علي يخل بقوانين الفصل التي وضعتها بعد الإتفاق معهم وأخذ موافقتهم .
أدركت أنني تحولت إلي نازي " صغنطوط " وكان علي الرجوع لرؤية الغد في هؤلاء الأطفال ، وإن كانت تواجهني صعوبات من – سيطرة أخلاق الشارع – علي الطفل ، وعدد اهتمام الأهل، وأخلاقيات بعض المدرسين ، بعد أن ولجت في مرحلة ثبات وخمول ، أظهر الله لي مدرس يريد أن يفيد الطلاب مثلي فجدد همتي .. وبدأنا معاً نغير .
هناك 28 تعليقًا:
فعلا العقاب النفسى اقوى بمراحل من العقاب البدنى
مش مصدقة انك قدرت تضرب و برفض الضرب تماما
هزقهم او اطردهم او اخصم درجات او اعملهم حوافز ايجابية بس لا تمتهن آدميتهم
الله يكون فى عون اللى بيدرس لاطفال لان سلوك الكبار اصلا فى الشارع بقى فوضى فمابالك بالاطفال بالذات لو مدارس حكومة
انا كمان بعمل فى التدريس و لكن مش فى المدارس بس طلبة الكلية فيهم كمان مشاغبين جدا بس لا اذكر انى احتجت يوما حتى لطرد أحدهم فيكفى ان احرج الطالب أمام زملاؤه ليتعظ هو و من حوله
انا لن اتحدث ان كان هذا الاسلوب سئ او صحيح ...لاننى لم اقف فى هذا الموقف .
واقولها لك لو كنت مكانك لكنت استخدمت هذا الاسلوب . ولكن بعد الضرب يجب ان نعرف الاولاد لماذا انضربوا ..
واذكرك باابيات من الشعر للشاعر هشام الجخ من قصيده جحا . .
"علمونا بالعصايه ورضعونا الخوف رضاعه علمونا فى المدارس يعنى ايه كلمه قيام علمونا ازاى نخاف من النظار فيمتنع الكلام علمونا ازاى نخاف علمونا ازاى نكش . """ بس نسيوا يعلمونا الاحترام""" .
فامتزعلوش لما مش اسمع كلامكم .
مستنى ايه من طفل ربوه بالزعاق غير المشاكل والخناق"
وجميل جدا .. الموضوع .
وشارك فى الصالون الفكرى ..
http://qalbfars.blogspot.com/2010/12/blog-post_11.html
الضرب هو الحل الاسهل دائما للطلبة
كذلك السجن و التعذيب هو الحل الاسهل للمعارضة
تذكر يا ريس اننا قررنا تغيير العالم فلن نختار الحلول الاسهل مثلهم
لسنا فاشلين مثلهم
احييك على هذا المقال
يا استاذ
العيال زي القرود
أنا اختي موجهه- وكانت زمان بتدرس في التعليم التجاري وفي مدرسه ثانوي تجاري مشتركه
كان بيجيلها انهيار عصبي من اللي بتشوفه
يا سيدي الفاضل انا بمر بجانب مدرستي الاعداديه بتاعة زمان بشوف العجب من العيال
ولو لمست طالب هتروح في داهيه
وعليك انك تستحمل قلة الادب والسفاله والقذارة والبيئات المتخلفه
___
كانت شقيقتي بتمر على مدرسة في المعصره
وجدت اهالي بنت واقفين على الباب عاوزين يدخلوا بالعافيه من اجل ضرب المدرس لأنه تجرأ وضرب البنت عصايتين في اليوم اللي قبله
وحدث هرج ومرج وفي النهايه البوليس حضر وانقذ الموقف
بلاوي سوداء بعيد عنك
انت لخصت الموضوع ياريس كله في اخر سطرين
الطالب حين يصل الي المدرسه يكون قد اعتاد علي العقاب البدني
علشان تغير هتتعب شويه بس هتاخد فيهم ثواب
تخيل هذه الطالبه التي اعتادت علي العقاب البدني من الاب والام والمدرس والمدرسه كيف سيكون حالها مع زوجها
واولادها
ياريت تقدر تعمل حاجه في محيطك
ما بحبش الضرب اطلاقا للاطفال ..
بس عمري ما اتحطيت في موقف المدرسين الصراحه ... وبسمع كتير ان ساعات الطلبه بيكونوا سيئين واشقيا لدرجه مستفزه
تحياتي
الضرب فى الميت حراااام يا ريس
انت قدوتنا
خليك على قناعتك الاولى
وغير بس على مراحل ولا تتوقع النجاح
منذ البداية
قطرة الماء تحفر فى الصخر
بالتكرار
تمنياتى لك بالتوفيق
تحياتى وولائى
كله يتشابه كلها اساليب خاطئه والنتيجه طلعت اجيال مشوهه تتلذذ بالضرب وكلها ساديزم
ياريت كل المدرسين زى حضرتك
حضرتك شخصية نادرة
بس فعلاً العقاب النفسى أكتر
بس مش مع كل الطلاب
انا لا أحب مهنة التدريس بسبب
هؤلاء المدرسين قاسيين القلب
تحياتى لك أستاذنا
بالتوفيق فى عملك ان شاء الله
انا ضد الضرب !
ودرست طالب خلال الفتره الماضية في البيت
وبرغم شقاوته لكني تجنبت الضرب كليا
استعملت اسلوب التحفيز والمكافأه
انت الان يارايس في ميدان تحويل
الشعارات لواقع يعني كلنا بنقول
الضرب ممنوع واننا ضده بس وقت الجد هو
المهم بنضرب ولا لا ؟؟ وسهل جدا اننا
نضرب بس صعب صعب اننا منضربش يعني
لو حبيت الخيار السهل فهو الضرب !
لكن لو حبيت تظل مثالي حتى امام نفسك
يبقى خذ الطريق الصعب وفي كثير وسائل
انت بس ابحث وفتش
تعرف ابنة عمي ايضا تشتغل في التدريس قول لي عندما اقول لها عن الطرق العصرية للتعامل مع الثلاميذ وانه لايجب امتهان ادميتهم تقول لي اتحداك ان تعملي شهرا دون ان تغيري قناعتك وها أنت أيضا ثثبث مقولتها فقط دعوة لك ان لاتنجر وراء الضرب كحل سهل تمسك بقناعاتك رغم لحظات الضعف
دمت بكل الود
مش عارف أقولك إيه ...لكن انا تقريباً بتحط في نفس الموقف كل يوم
وفي الأخر أتجه للضرب...وياريت بيجيب نتيجه...الحل السهل بالنسبة للكثير ..ثانياً الطلبه وخاصة بدايات المراهقة ..أصبحوا لايطاقوا مش كلهم ...بس واحد او اتنين كفيلين يبوظوا الحصة اللي بتحاول تمسك بزمامها...تخيل مجتمع احنا عايشين في زي ده بثقافته المنحدرة يوم بعد التاني بتتشكل قدام عنيك في الجيل الصاعد...وانت مطالب ان تكون ماشي ضد التيار وتصلح اللي كل الناس في الشارع والبيت والتلفزيون بيهدوه
........
مهمة مش مستحيلة بس صعبة جداً
ربنا يعينك
ربنا يعينك وتقدر تنجح في انه يتعلموا الاحترام باحترام .صدقني تبقى عملت انجاز تفتخر بيه طول حياتك بينك وبين نفسك قبل اي اشيء
فى عقاب نفسى بيكون اشد من الضرب
يمكن فى ناس الضرب مش بيفرق معاهم لانهم اتعودوا عليه فى بيوتهم
حاول تتأقلم معاهم وتعودهم على اسلوبك
العقاب النفسى مؤلم فعلا و بيسيب اثر مستمر
بس انا حاسه بيك و مقدره شعورك
عشان انا مع اولادى فى البيت اتنين بس و مجننى و كل ما افكر فى المدرسات و المدرسين و ازاى بيتعاملوا مع تلاتين اربعين طفل فى الفصل
يصعبوا عليا جدا والله
ربنا معاك و يقويك
في الابتدائي او ان اصح القول في مرحلة الطفولة
احكي كوجهة تلميذ لا استاذ
يجب ان يخاف التلميذ لان في حريته مشكلة
ولا تمنح للطفل حيزا كبيرا من الحرية لانه يستغلها على مصلحتك
انتبه
ممكن يكونوا الاطفال فعلا مستفذين وبيخرجوا اسوء مافيك فى لحظات
وممكن يكونوا بيختبروك علشان يعرفوا انت زى الباقى ولا لاء ماتستهونش بذكئهم
ولو ده صح يبقى انت للاسف خسرت وطلعت زيهم
جيل هتطلع منه ازاى مستقبل وهو بيتم ضربه بعصاية عربجية
العقاب مهم ومهم جدا كمان بس مش الضرب الحل يعنى الطفل اللى نونو ده ممكن تعاقبه بانك تناديله باسم وحش او تديله واجب كتير بس الاسلوب النازى مرفوض
في بعض الأوقات، الضرب هو السبيل الوحيد لفرض النظام، لكن لا يجب أن نلجأ إليه إلا عند الضرورة القصوى..
عزيزي.. لديك واجب آخر زيادة على الواجب القديم هنا:
http://sohba-liberter.blogspot.com/2010/12/blog-post_11.html
حتى تعرف مقدار حبي لك :)
وكان الله في عونك :)
كنت هنا..
شخصيا لم أجد إلا الحوار وفرض الاحترام سبيلا للفوز بقلوب ورضى الثلاميذ
بالتوفيق والسداد
انا اول زيارة لمدونتك وقد تشرفت بمعرفتك اود ان أطلب منك شيئا راجيا ان تكمل ما بدائته ستعانى قليلا من الطلاب لكن انت على طريق سليم على الاقل لما يطلع فصل كل سنة فاهم حقوقه وواجباته يمكن نتغير
ربنا يوفقك الى ما تحب وترضى
انا مصدوم بجد
:(
زعلني قوي البوست ده الصراحة
كنت اتخيلك اخر واحدة يمكن يعمل كده
و اديك بقيت زي الباقيين
انت صح يا ريس طالما نيتك كويسة ...
وناوي تصلح
سيبك من انس عماد وكلامه دا ...
m f
بعيداً عن الشعارات
او وضع اليد فى ماء بارد
وقول انى اتصدمت او انى لا اتخيل ، او كل هذه الالفاظ والتعابير التى ليس لها علاقه بقلب الحدث ، تماماً مثلما تفعل المعارضه فى بلادنا ، الاعتراض فقط على اى فعل دون النظر لملابساته او مقتضياته ، فى حين ما اذا وضعت احدهم مكانك فان اول ما سنتهج هو نهج العصا ، فهكذا نحن دائماً ، فقط نعترض ولا نعمل.
السيد الرئيس
لقد استهوتنى ولازالت تستهوينى هذه المهنه الساميه التى طالما اجد فيها رسالةً من اهم الرسالات على الاطلاق وهى تربية النشء .
ولقد عملت محاوله سابقه للالتحاق بهذه المهنه بصفه مؤقته لخوض التجربه ليس الا ، بدون اجر على ما اذكر ، فقط لاكتشاف هذا العالم واكتشاف ماذا استطيع ان اقدم اذا ما اتيح لى عقول مستعده للتلقى والتغيير.
ولقد استقريت على نظريه مهمه لازلت اطبقها فى عملى الى الان، فانا بطبيعة عملى كمهندس مدير ، تحت من يدى مهندسين وعمال لابد من السيطره عليهم وتوجيههم للتغير المطلوب والتطوير المستمر ، فهم اشبه كثيرا بالطلاب فى مدرستك ، لابد من ايجاد طريقه للتاعمل معهم وتوجيههم وتعليمهم.
النظريه التى نجحت كثيرا كثيرا والحمد لله تتلخص فى الاتى:
لن يخضع اليك احد ولن يتقبلك ويرتضيك رئيساً او موجهاً لهم ان لم يشعروا فيك بقوه وحزم وقدره على العقاب الرادع الشديد ، لابد ان يترسخ هذا فى الاذهان اولاً قبل اى تعاملات او اى مفاوضات ، لابد من ان تصلهم فكرة قدرتك على الردع والحسم ، وليتاتى ذلك لابد من اظهار بعض العينات الصارمه الرادعه التى لا شك ولا جدال فى شدتها ، هنا سيرتدع الجميع (خوفاً اولاً ) وسيسهل التوجيه والسيطره على الامور وسيخضع الجميع وسيؤدى فروض الطاعة والولاء ، ومن ثم وتدريجيا يتم وضع اطر واسس التعامل الجديده التى تتبنى الفكر الديموقراطى المتحفظ والاسلوب الارقى فى التعامل (هنا فقط سيقتنع الجميع ان هذا الاسلوب الجديد ليس قناعاً للضعف وعدم القدره على السيطره ، بل بالعكس فالجميع عاين واقتنع بقدرتك على اجتزاز الرؤوس ، وبالتالى فهذا النظام الجديد باب من القناعه الشخصيه لديك وليس ضعفاً ، كما انه اضافة لذلك هو من الافضل لهم ومن مصلحتهم ابقاءك معهم فى هذه المنطقه من الامن الديموقراطى والاحترام المتبادل ، وليس من مصلحة اى احد نقض العهد معك ، او التخلى عن الفكره )
هنا فقط تكون قد بدأت ، وستعلم انها ستكون اسرع واقوى وافضل بدايه.
ملحوظه لا يستغرق هذا الامر اكثر من ثلاث شهور بحد اقصى فى المؤسسات اللتى تتعامل معها مع افراد ناضجين وثلاثة اسابيع مع الاطفال.
جربها وبلغنى النتيجه ، ولن تكون غير المتوقعه باذن الله
بجد ربنا معاك
نصيحه من طالب فاهم وعارف شوية علم نفس
لما حد تاني يجي يعمل صوت في الحصه طنش لو عمل تاني طنش ولو عمل تالت اعمل اعمل نكته مثلا : من الواضح ان معانا قطط في الفصل بس لو عملت اهتمام حيعرفو ايه هو الي بينرفزك وحيمسكوهالك فبلاش الضرب عشان لو كلمتك عن الضرب ممكن اعملك كتاب فا كفايه كدى كلام وكفايه كدى ضرب
انا بردوا شايفه ان الضرب اسوأ عقاب للطالب وبيخلى الواحد يكره مدرسه ويكره المادة بتاعته كمان ..لكن انت قلت حاجة مهمة وهى ان البعض تسيطر اخلاق الشارع عليهم والبعض اهاليهم غير مهتمين ودا اللى اثار نرفزتك عليهم..المهم انك وجدت من يساعدك فى النهاية لتجدوا اى طرق اخرى غير الضرب لعقاب الطلاب
مش معاك بصراحة يا فندم خالص
احترام الطالب للأستاذ وعمله 1000 حساب مش بيكون أبدا بالضرب
كنت أختلف مع بعض الأساتذة وزملائي بالجامعة، في معاملتهم للطالبة..
ممكن حضرتك تأخذ طريق آخر..
وجدت أن "قوة" ما تقول من مادة علمية وثقتك به، صوتك العالي وتركيزك في عيون الطلبة، تكون سمتك "الشدة" دون ضرب
أعد التفكير أخي، وان شاء الله تجد سبيل آخر :)
إرسال تعليق